Mire figyeljen webáruházánál, ha el akarja kerülni a bírságot?

Mire figyeljen webáruházánál, ha el akarja kerülni a bírságot?
Forrás: Unsplash
Facebook
Twitter
Pinterest

A koronavírus-járvány sokat lendített az amúgy is egyre népszerűbb webáruházak forgalmán. Néhány cég gyorsan alkalmazkodott a megváltozott helyzethez, az addig csak a boltban megvásárolható termékeit interneten is elérhetővé tette, kiszállításos szolgáltatással mentette meg a vállalkozást a teljes forgalomkieséstől. Mint minden ilyen helyzetben, megszaporodtak a visszaélések is, sok kamutermék jelent meg a kibertérben, vagy a járvány elleni védekezéshez használt cikkek árai az egekbe szöktek, de előfordult olyan is, hogy hamis állításokkal tévesztették meg a vásárlókat. A hatóságok egyre több webáruházat vizsgálnak meg, és egyre több bírságot szabnak ki az online vállalkozásokra, ezért ebben a cikkben összefoglaljuk, mire érdemes odafigyelni.

Mit vizsgál a fogyasztóvédelem?

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelmi szakterülete korábban is vizsgálta, hogy a webshop ÁSZF-e megfelel-e a jogszabályoknak, az adatvédelmi törvény előírásait betartják-e, azaz a weboldal GDPR kompatibilis-e. Az utóbbi időkben azonban megszaporodtak a hiányos tájékoztatással, megtévesztő állításokkal és agresszív marketinggel kapcsolatos problémák is. Ez utóbbi körbe tartozik a túlzott nyomásgyakorlás is.

Miért nem szeretik a vásárlók, ha sürgetik őket?

A túlzott nyomásgyakorlás azon a pszichológiai elven alapul, hogy a vásárlók nem szeretnének lemaradni egy akcióról, nagyon nem szeretnék, ha az orruk előtt vinné el valaki az utolsó darabot a hőn áhított termékből. Példa erre webáruházaknál: “jelenleg másik X ügyfél is érdeklődik a termék iránt” vagy “utolsó Y darab ezen a fantasztikusan alacsony áron” vagy “az akció ma éjfélkor lejár”. A vásárlók nem szeretik, ha sürgetik őket, ha rákényszerítik őket a vásárlásra még azelőtt, hogy alaposan átgondolták volna, szükségük van-e egyáltalán az adott termékre.

Ez a fajta kommunikáció jelentősen korlátozza a döntési és választási szabadságot, olyan döntésre kényszerítve a vásárlót, amelyet egyébként csak alapos átgondolás után hozott volna meg.

Az egyik legismertebb szálláskereső portálra, a Booking.com-ra rekordösszegű, mintegy 2,5 milliárd forintos bírságot szabtak ki az olyan mondatokért, mint az “ezen a szálláshelyen már csak 2 foglalható szoba van” vagy “az elmúlt órában is heten foglaltak”. A reklámokban sűrűn hangoztatott ingyenes lemondási lehetőség sem bizonyult igaznak, csak korlátozott mértékben.

Hogyan előzheti meg, hogy bírságot kelljen fizetnie?

Talán az eddigiekből is érzékelhető, hogy nagyon vékony a határmezsgye az etikus és a nyomásgyakorló kereskedelmi magatartás között. Számos marketingeszköz van, mint például az OTO (egyszeri kihagyhatatlan ajánlat), amelyet évek óta használnak eladás ösztönzésre. Nem mindegy azonban, hogy tényleg ösztönzésről vagy a döntés kikényszerítéséről beszélünk.

A weboldalon meghirdetett árak, kedvezmények, szállítási feltételek, garanciák legyenek betarthatóak és igazak. Az Unas szinte készen kínál olyan bérelhető webáruházat, amelyben ezek az elvek érvényesülnek.

Tovább olvasok
Kép
Sztárok

Brooke Shields 55 éves, de fittebb, mint egy 30 éves

Brooke Shields szépen öregszik. Könnyedén elsajátíthatod a trükkjeit!

Kép
Szépség

Ez a kaktuszvizes spray a legjobb dolog, ami a göndör hajaddal történhet

A juharvíz mellett a kaktuszvíz jelenleg a leginkább hájpolt összetevő a szépségiparban. Utánajártunk, vajon tényleg annyira hatásos, mint állítják.

Kép
Shopping

Egy klasszikus fürdőruha fazon, ami több, mint 70 éve töretlenül hódít

Megannyi fürdőruha trendet átéltünk és kipróbáltunk már, ám ahogy sokszor az lenni szokott, az új trendek mellett, mindig örömmel térünk vissza a klasszikus darabokhoz. Íme a fürdőruhák örök befutó kis feketéje!

Kép
Sztárok

Rihanna kirúgta modelljét érzéketlen tweetje miatt

Az énekesnőből sikeres üzletasszonnyá avanzsált Rihanna nem ismer viccet, ha egy modellje magatartásával megsért másokat.

Kép
Sztárok

Felismernéd Adele-t az utcán?

Mi simán elmennénk mellette London utcáin - valószínűtlen az énekesnő átalakulása.

Kép
Sztárok

Emily Ratajkowskinak veszélyes kihívója akadt

Bemutatjuk Emily Ratajkowski eddigi legveszélyesebb kihívóját.

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem