Pasik sminkben - újabb kozmetikai márka kampányában láthatunk férfit, nem is akárkit!

Forrás: Anastasia beverly Hills
2019. július 2.
Szerző: Orsi

Az Urban Decay új kampánya azoknak szól, akiket nem érdekel, a társadalom kit tart szépnek vagy sminkviselésre alkalmasnak. Utánanéztünk kicsit a férfiak vs. smink kérdésnek!

Az Urban Decay Pretty Difference kampányában a mostanában szupersztár státuszba emelkedő Lizzo mellett egy másik nagy kedvencünk, Ezra Miller látható. Aki történetesen pasi, és színészi tehetsége mellett gender-bending öltözködésével vált egyfajta újgenerációs ikonná. A reklám mindenkinek szól, aki imádja a makeupokat, függetlenül attól, hogy milyen a biológiai neme vagy hogy éppen beletartozik-e a jelenleg uralkodó szépségideálba.

Női divat, férfi divat?

Az, hogy a nagy divatházak bátran kísérletezgetnek androgün és gender-bender dolgokkal, nem újdonság. Gondolj csak a Gucci nemtelen ruháira, de Yohji Yamamoto is öltöztette már szoknyába férfimodelljeit, ahogyan a Balmain és Rick Owens is. 2003-ben a MET-ben nagyszabású kiállítás is nyílt a témában Bravehearts: Men in Skirts néven. A nagyon minimál vonal is ezt a trendet erősíti, nem véletlenül egyre népszerűbbek a COS szuperegyszerű darabjai is. Elvégre az, hogy mit viselünk, teljes mértékben társadalmi produktum. Érdekes csavar, hogy azok szerint, akik szerint nem létezik gender, vagyis társadalmi nem, azok gyakorlatilag önmaguknak mondanak ellent.

Hiszen azt, hogy milyen a testünk, a biológia határozza meg. De azt, hogy miként viselkedünk, milyen szerepeket látunk el vagy hogy éppen milyen ruhát viselünk, hogy mit látunk férfiasnak vagy nőiesnek, az gender kérdés, attól függ, hogy az adott kultúra és társadalom mit tart elfogadottnak. Tehát ha annak lenne hagyománya, hogy a férfiak szoknyában járnak vagy sminkelnek, akkor amiatt keletkezne felháborodás, hogy egy nő szerepel sminkreklámban. (Magyarán aki szerint a gender nem létezik, teljesen alaptalanul háborodik fel kisminkelt férfiakon.)

forrás: Anastasia Beverly Hills

Sminkelt férfiak a történelem során

Amikor 2016-ban Manny Gutierrez a Maybelline, a 17 éves James Charles pedig a CoverGirl első férfi arca lett, hatalmas áttörésről beszélt a sajtó. Mindkét srác a pasi beauty vloggerek egyébként egyre népesebb táborát erősít, Instagramon is rengeteg követőjük van. Pedig a smink nem akkor lett gendersemleges, hanem valójában mindig az volt. Hiszen ahogyan más, nőiesnek hívott jelenség, például a magas sarkú cipők viselése, eleinte férfias dolognak számított. A smink csak az 1800-as években kezdett női "kiváltság" lenni.

Gondolj csak az ókori egyiptom feketén kontúrozott szemű fáraóira, de az ókori Rómában, a 17. századi Angliában, a 19. századi Franciaországban, de még a '30-as évek Hollywoodjában is mindenkit hidegen hagyott, ha a férfiak sminkeltek. Mint oly sok egyebet, ezt a szokást is a reklámszakma fordította ki magából: a szépségipari termékek reklámozói hatalmas hatást gyakoroltak a tömegkultúrára, mígnem a szépség, a sminkek "női princípiummá" váltak.

A hatvanas évektől férfiakon főként a színpadon láthattunk már csak sminket: az olyan legendás előadók, mint David Bowie, Prince, Boy George és persze utódaik művészi önkifejezésre használták a festéket. Ahogyan aztán a 2000-es évek elejének emo zenészei (és persze a rajongók). És el is jutottunk a 2010-es évek közepére, amikor is James Charles CoverGirl arc lett. Most, a tízes évek végére egyelőre nem jutottunk tovább - hogy lesz-e újra gendersemleges dolog a smink, az a jövő zenéje, hiszen hiába minden vélemény és heves reakció, ez úgyis csak megszokása kérdése lesz.

Nézd meg a galériánkat - 7 kép
Férfisztárok sminkben

Tudod, mely énekesek sminkelték még magukat? Hát ők!

Tovább olvasok