1. Feledhetetlen siker számokban
A 38 éves rendező legelső filmjét mutatták be a 68. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, ami egyből három rangos díjat nyert el. A FIPRESCI-díj, illetve Francois Chalais-díj mellett a filmfesztivál második legfontosabb díját, a zsűri Nagydíját (Grand Prix) is megnyerte Nemes Jeles László alkotása, a Saul fia. Ez a díj a legrangosabb díj, amit Cannes-ban magyar nagyjátékfilm eddig valaha is elnyert – legutoljára Mészáros Márta Napló gyermekeimnek című 1982-es alkotása részesült ebben az elismerésben. Mindezek mellett a kiemelkedő hangmérnöki munkát is díjazták Cannes-ban.
"Tökéletes vihar volt, ahogy a film felkeltette a figyelmet. A szakma és a nézők figyelmét is. Elkezdtek róla beszélni. Nagyon lelkes visszhangokat kaptam Cannes-ban. Ami nagyon fontos, hogy a film el is juthat az emberekhez, mert eladtuk a világ minden tájára, és pont ez volt a célunk, hogy mindenhol beszéljenek róla"- mondta Nemes Jeles László a bemutató estéjéről.
2. A rendezői szándék
A koncentrációs táborok szörnyűségeit és a mindennapi tábori életet bemutató film mesterien mutatja be a foglyok között zajló harcokat, kínokat és a félelmeket. Nagyon megrázó film született, a téma választásának oka sem mindennapi.
"A film kiindulópontja egy szöveggyűjtemény volt, amit tíz évvel ezelőtt találtam, ebbe gyűjtötték a krematológiai munkások a tényeket, jegyzeteiket és saját gondolataikat a történtek kapcsán. A legfontosabb célom az volt, hogy egy olyan aktív élményt adjak a nézőknek, ami kapcsolatba hozza őket egy lassan a feledésbe merülő témával, azt akartam, hogy a néző ott érezze magát a filmben"- nyilatkozta a hírportálnak a világhír kapujában álló rendező.
3. Az új technikai megoldások miértjei
A nem mindennapi alkotás a nézőtől aktív figyelmet kíván meg, nem közvetlenül mutatja meg a borzalmakat, hanem csak hangokkal érzékelteti az átélt kínokat. Mindezek mellett a szokatlan 4:3-as képarány is hozzájárul a kivételes érzelmi mélységhez, amit átélünk a film alatt.
A rendező a vörös szőnyegen Natalie Portman mellett
"Ha minél kevesebbet mutatunk meg a horrorból, annál jobban a néző fejében születnek meg a képek és az érzések. Így sokkal közelebb kerülünk ahhoz, amit egy ember tényleg érezhetett az egészből. Keveset mutatunk vizuálisan, és azt is életlenül. A hang viszont végig sugallja, hogy sokkal több húzódik meg a háttérben, mint amire a néző gondolhat a képek alapján."
4. Hatalmas siker alacsony költségvetésből
A kritikusok által magasztolt filmet mindössze harminc nap alatt forgatták le, csupán 300 millió forintos költségvetésből, ami kissé megnehezítette a rendező kreativitásának teljes megjelenítését.
"Minden nap új nehézséget ajánlott számomra. Egy kosztümös film elkészítéséhez ez elég kevés pénz, persze elsőfilmes rendezőnek sok. Azonban, egy ilyen filmnél a produkciós kiadások nagyon magasak, így nem volt könnyű kitalálnunk és megoldanunk, hogy hogyan jöjjünk ki ennyiből, de végül sikerült"- részletezte a forgatás nehézségeit Nemes Jeles László.
A Cannes-ban kitüntett rendező filmjét június 11-től tekintheted meg a magyar mozikban!