Botrányos divatfotók - Sikkes a börtön és szexi az erőszak?

2014. április 23.
Szerző: admin

Több kritikus is megtámadta a Vogue brit és olasz kiadásait: azzal vádolják a legendás magazinokat, hogy az ízléstelennek és felháborítónak titulált anyagaikkal komoly társadalmi problémákat trivializálnak és olyan kegyetlenségeket próbálnak szexisen ábrázolni, mint például a nők elleni erőszak. Nagy Boldizsár írása.


Nézd meg a képeket, és döntsd el magad, hogy igaza van-e a támadóknak.

British Vogue, 2014. május


Szeretnél olyan dögös lenni, mint a friss női rabok, akik talpig narancsban kezdik el letölteni a büntetésüket? Akkor less el tippeket az Orange is the New Black című drámasorozatból, és csapj le a Vogue által ajánlott designerruhákra, amelyek közel 330.000 forintba kerülnek összesen! Hogy ez nem vicces? A Guardian újságírója, Hadley Freeman szerint cseppet sem az: főleg azt tekintve, hogy a női rabok 50%-a úgy került börtönbe, hogy előtte bántalmazták őket otthon, egy harmadukat szexuálisan is bántalmazták, és minden harmadik női fogvatartott elvesztette az otthonát és a munkáját is.

Vogue Italia, 2014. április



Az olasz Vogue nem először szeretné divatanyagon keresztül felhívni a figyelmet komoly társadalmi problémákra, de ezúttal, úgy tűnik, épp ellenkező hatást értek el. A bántalmazott nők tematikát erotikusan pózoló, passzív, széttárt lábú, hanyagul szexi designer összeállításokban menekülő modellekkel sikerült megvalósítaniuk – de a Jezebel.com újságírója, Callie Beusman szerint nem is ez a legnagyobb probléma. Hanem az, hogy a horrorfilmes utalások/poénok miatt még inkább elveszik a téma súlya: a bántalmazás a képeken nem valóságos, hanem filmszerű, már-már szórakoztató.


Arról nem is beszélve, hogy miközben a magazin főszerkesztője, Franca Sozzani úgy nyilatkozott az Independent magazinnak, hogy a kegyetlenség áldozatai mellett állnak és támogatni kívánják őket ezzel a figyelemfelkeltő anyaggal, sajnos nem tiszta, hogy mi is az üzenet, és kit akarnak megszólítani. Valószínűleg a jómódú olvasókat, hiszen a fotók kreditjeiből kiderül, hogy melyik csodás ruha kapható a Pradánál, és melyik a Versacénél. A Jezebel cikke szerint így válik a bántalmazás hétköznapi, sőt, vonzó és vásárlásra buzdító dologgá, miközben az erőszakot háziasítják, fogyaszthatóvá teszik a stilizált fotókkal.

Kép az olasz Vogue-ból


Egyébként nem ez az első eset, hogy az olasz Vogue botrányos anyagokat közül: pár hónappal ezelőtt egy pár karika fülbevalót rabszolga kiegészítőnek nevezett, 2007-ben egy már-már pornográf fotósorozatot lőttek kivillanó mellbimbókkal és izzadó katonákkal az iraki háború tematika jegyében. Te mit gondolsz: jogosak a támadások, vagy ennyi belefér?