Ruha ejtőernyőből? Interjú Christian Reaburnnel, a RÆBURN márka alapítójával az újrafelhasznált anyagokról

Forrás: James Cochrane @jamescochranephoto /Zalando
2022. október 13.
Szerző: Alberti Petra Bianka

A brit Christian Reaburn által megálmodott RÆBURN márka fő jellegzetessége, hogy újrafelhasználja az anyagokat, és akár egyéb, korábbi használati tárgyakat. A Zalando Fenntarthatósági Díj pályázatára nevezett 2023-as tavasz-nyári kollekciójáról és a márkáról beszélgettünk vele a Koppenhágai divathéten.

Először is arra lennék kíváncsi, hogyan jelenik meg a környezettudatosság a magánéletedben?

Londonban élek, miden nap kerékpárral vagy futva járok be a munkába. A háztartásunkban szerintem nagyon jó munkát végzünk az újrahasznosítás, szelektív hulladékgyűjtés terén. Épp a Covid berobbanása és a lezárások előtt vettem egy kukacos komposztálót – mint kiderült számomra, 70%-a a háztartási hulladékodnak komposztálható. Londonban nem túl sok ember használja, mi sem kertes házban élünk, nálunk is az erkélyen van elhelyezve a komposztáló. Nemrég voltam a Glasonbury Festival zenei fesztiválon, és az volt a misszióm, hogy egyáltalán ne használjak egyszerhasználatos műanyag- vagy papírpoharat, ne generáljak felesleges szemetet, így vittem magammal a saját üvegem, evőeszközöm. Apróságok is sokat számítanak összeadva.

A márkád életében hogyan jelenik meg a fenntarthatóság? A RÆBURN védjegye, hogy feleslegessé vált anyagokat, tárgyakat alkot újra, funkcionális ruhadarabok képében, még a PET palackokból szőtt innovatív fonalat használtok.

Ha felelős tervezésről beszélünk, a mi felelősségünk tenni azért, hogy fenntarthatóbb divatipart teremtsünk, fenntarthatóbb opciókkal, redukálva a karbonkibocsátásunkat. A londoni stúdiónkban minden az újrahasznosított anyagokról szól, már meglévő anyagokból, tárgyakból hozunk létre ruhákat. Minden felhasznált anyagunk hitelesített forrásból származik, figyelünk a körkörösségre, és az eredeti anyagok feljavítására. Hajlandóak vagyunk mindig többet és többet áldozni arra, hogy még fenntarthatóbbak legyünk.

És mi a helyzet a vásárlóitokkal? Ők is hajlandóak többet fizetni a fenntarthatóságért cserébe?

Nem adunk nekik választási lehetőséget, meghozzuk helyettük ezt a döntést. Csakis fenntartható csomagolást, fenntartható termékeket és fenntartható szállítási módot választhatnak. Arra szeretnénk terelni őket, hogy vegyenek kevesebb, de átgondoltan kiválasztott, fenntartható ruhadarabot. Ez hasonló ahhoz, mint mikor egy élelmiszerboltban már nem lehet választani a szabad tartásból származó tojás és a „sima”, olcsóbb között, csak az előbbi kapható.

Férfi és női kollekciót is gyártotok, mit látsz, melyik nem körében népszerűbbek a fenntartható, designer ruhadarabok?

Jelenleg az üzletünk piaci kínálatát tekintve körülbelül 70% a férfi, 30% a női ruházat. A top vásárlóink közül viszont, akik visszatérők évek óta, 80-85%-uk nő. Mindenképpen szeretnénk a jövőben jobban nyitni a női piac felé, ahol nagy sikere van az egyedi, minőségi és fenntartható megoldásoknak.

Melyik a kedvenc darabod a mostani kollekcióból?

A márkánk filozófiája, hogy korábbi használati tárgyaknak, anyagoknak adunk új életet. Ebben a kollekcióban van sok olyan ruhánk, ami fékernyőből (a fékernyő nagy sebességű repülőgépek leszállásakor a kifutási úthossz csökkentésére használt, az ejtőernyőkhöz hasonló szerkezetű eszköz – a szerk.) készült, talán ez a legkülönlegesebb, erre vagyok a legbüszkébb.

Mi inspirálta a kollekciót?

Egy 1960-as SR71-es repülőgép adta a fő inspirációt, ami 80 ezer láb magasan tudott repülni, 3,5-szer gyorsabban, mint a hangsebesség – a kollekciót a pilóták ruházatának újragondolása köré építettük, illetve a gép fékernyőjének felhasználása köré.

A korábbi évek kollekciójából melyik volt a legizgalmasabb anyag, amivel eddig dolgoztál?

A tervezésben az a leginspirálóbb, hogy a legizgalmasabb anyag, ruhadarab, projekt mindig a következő, még meg nem valósított elképzelés. (nevet) Folyamatosan vizsgálom és felfedezem a világ különleges elemeit, anyagait, mint például most, ahogy ráakadtam az ejtőernyőkre és fékernyőkre, mint ruházati alapanyag. Millió különleges anyag van körülöttünk, ami csak felfedezésre vár, és mind egyedi.

Milyennek látod a RÆBURN márka vásárlóközönségét?

London belvárosában nyitottuk meg az üzletünket, a férfi vásárlóink 20-45 év közöttiek, a női vásárlók viszont sokkal szélesebb skálán mozognak, 20-60 éves korosztály, sok a fiatal divattervező tanonc, aki érdeklődik, és sokan térnek be hozzánk a skandináv országokból, Németországból – ők nagyon szeretik a made to order szolgáltatásunkat, és egyedi igényeknek megfelelően is tudjuk alakítani az egyes ruhadarabokat a stúdiónkban.

Milyen jövőbeli céljaid vannak a márkával?

Szeretnénk nemzetközi piacokra is jobban terjeszkedni, és a vásárlók mellett helyi anyagokat, anyagbeszállítókat is megtalálni. Hiszek abban, hogy a (divat)világ környezettudatossághoz és fenntarthatósághoz való hozzáállását együttműködéssel és összefogással tudjuk tanulni, javítani.


A Zalando, Európa egyik vezető online divat- és életmódplatformja ma, immár negyedik alkalommal hirdette meg a Koppenhágai Divathéttel közösen létrehozott Zalando Fenntarthatósági Díj pályázatát. A Zalando Fenntarthatósági Díj célja, hogy a divatmárkákat fenntarthatóbb alternatívák alkalmazására és olyan stratégiák megvalósítására ösztönözze, amelyek hozzájárulnak egy szebb jövőhöz.

Nézd meg a galériánkat - 13 kép
Ruha ejtőernyőből? RÆBURN 2023-as tavasz-nyári kollekció