Mindent az illatokról! Exkluzív interjú a Párizsban élő magyar parfümőrrel

Forrás: Instagram/@parfumsviktoriaminya
2020. január 21.
Szerző: InStyle

Minya Viktória, a magyar parfümőr, aki Párizsban alapított saját márkát, sok izgalmas infót elárult nekünk a parfümök világáról. És természetesen szuper tippeket is ad a viselésükhöz.

Régóta nagy rajongója vagyok Minya Vikinek és munkásságának, így amikor kiderült, hogy hazalátogat, kapva kaptam a lehetőségen, hogy végre személyesen is találkozzunk és elbeszélgessünk egy számomra – és nyilván számára is – rendkívül kedves témáról, a parfümökről. Viki Grasse-ban a legjobbaktól tanulta a parfümkészítést, majd sokáig dolgozott a legnevesebb házaknak, mielőtt úgy döntött, önálló márkát alapít. Saját Hedonist kollekciója mellett személyre szabottan is készít illatkreációkat párizsi stúdiójában.

Viki már többször segített nekem szakértőként, hiszen ő aztán valóban ismeri a parfümviselés minden csínját-bínját. Interjúnkat egy nemrégiben olvasott Fréderic Malle (a Frederic Malle parfümház alapítója) idézettel kezdtem, amin Viki csak nevetett, majd elmondta, hogyan is látja ő ugyanezt.

Boring people wear boring perfumes azaz az unalmas emberek unalmas parfümöt viselnek. Jól hangzó mondat ez egy parfümmárka tulajdonosától. Egyetértesz?

Ez túlságosan elitista megközelítés. Hiszen az emberek többségének korlátozottak a lehetőségei – azok közül a parfümök közül tudnak csak választani, amelyekhez hozzáférnek. És ennek nyilván megvannak a földrajzi és anyagi határai. Soha nem neveznék unalmasnak valakit, aki egy – számomra – nem túl izgi illatot visel. Meg aztán – kinek mi számít unalmasnak?

Meg tudsz egyáltalán bármit is állapítani valakiről csupán az általa viselt parfüm alapján? Nekem például volt olyan tapasztalatom, hogy valaki, akivel már egy ideje együtt dolgoztam, azután lett extrán szimpatikus, hogy elkezdett egy bizonyos illatot viselni.

Nem igazán. Talán nagyon alap dolgokat viszonylag helyesen be tudok lőni az illatról, például azt, hogy valaki mennyire bevállalós, vagy mennyire harsány. De ennél többet nem. Inkább fordítva: amikor személyre szabott illatot készítek, előtte sokat beszélgetek az illetővel, és azokból az információkból kiindulva, általában helyesen ítélem meg, hogy milyen parfüm vagy összetevők tetszenének neki.

Igaz, hogy csak úgy szabad parfümöt választani, hogy először kipróbálod a saját bőrödön is?

Igen. Mindenkinek egyedi a génállománya, egyedi a bőrének illata. Ez sok mindenen múlik: mennyire száraz vagy olajos valakinek a bőre, de például azon is, hogy mit eszik az illető. Ez a bőrillat úgy viselkedik, mint egy extra, új alkotóelem – ez vagy jól működik az adott kompozícióval, vagy teljesen elrontja azt. A nagy parfümházak, ahol nagy mennyiségben gyártanak, természetesen nem tudják ezt figyelembe venni. A gyakorlatban én már rájöttem erre-arra, ha érzem, hogy ki mit eszik, azt néha számításba tudom venni parfümkészítés során. Amit általánosságban el tudok mondani, hogy az édes illatok nagyjából mindenkinek jól működnek a bőrén. De a legtöbb dolgot nem tudjuk befolyásolni – próbálgatni kell.

Nagyon sok illatot hirdetnek azzal az ígérettel, hogy a viselője vonzóbbá válik tőle a férfiak/nők szemében. Valóban csábosabbá tesz a jól választott parfüm?

Egy dolgot tud az ember ténylegesen befolyásolni: a saját hangulatát. A parfüm olyan, mint egy csinos fehérnemű. Nem látszik, de te tudod, hogy rajtad van, ettől magabiztosabbnak, kívánatosabbnak érzed magad. Ez megmutatkozik a viselkedésedben, kisugárzik. És máris vonzóbb leszel mások szemében is.

Szóval akkor nem tudod elárulni, mire buknak a férfiak?

Annyi mindenen múlik, hogy egy férfi mit szeret. Nem tudhatjuk, hogy milyen illatokat milyen érzettel társít, milyen parfümöt viselt az anyukája, stb. Csak a kisugárzásodat tudod befolyásolni: ha csábítónak gondolod magad, csábító leszel.

Miben hiszel inkább? A signature illatban vagy abban, hogy az adott lelkiállapothoz válasszunk parfümöt?

Nincsenek szabályok, kinek mi válik be. Személy szerint a signature illat nekem túl egyhangú. Mint ahogy nem akarom mindennap ugyanazt a színt viselni, úgy ugyanazt az illatot sem. Hiszek az illatgardróbba, hogy abból válasszunk az adott hangulatunkhoz passzoló parfümöt.

Ugyanúgy, ahogyan a divatban és a szépségben, a parfümpiacon is megfigyelhetők bizonyos trendek. Van, amikor a rózsás illatok dominálnak, van, hogy a nagyon édesek – milyen hatások alakítják a kínálatot?

A törvényi szabályozás az egyik legkönyörtelenebb formáló erő ezen a piacon. Nagyjából kétévente változnak a jogszabályok azzal kapcsolatban, hogy mi kerülhet a parfümökbe, és egyre szigorodnak. Ráadásul a világ különböző régióiban a szabályozás is eltérő. Így sajnos egyre csökken az a közös összetevőhalmaz, amiből megalkotható az új illatot.

Ráadásul minden régiónak egyedi, speckó ízlése van...

Igen, bizonyos mértékig. Kínában például nagyon szeretik a rózsa illatú kölniket. A franciák a karakteresebb kreációkat keresik, és kevesebbet is tesznek magukra, mint máshol. Ők azt mondják, hogy csak az érezze az illatukat, aki megcsókolja őket. Nem a nagyvilágnak illatoznak. Viszont Franciaországban minden fogorvosi rendelőben szegfűszeg van, így náluk ez az összetevő egy abszolút no go.

Na és akkor meg is érkeztünk az örök dilemmához: mennyi parfümöt fújjunk magunkra?

Én ebben nagyon liberális vagyok. Mindenki annyit fújjon, amennyi jól esik. Érezni úgysem fogja egy idő után, hiszen az orrunknak is az az alapvető funkciója, hogy a veszélyre, a szokatlanra figyelmeztessen, így a rendszeresen visszatérő illatokat már "kiszűri". Szóval lehet fújni, csak be kell vállalni azt a kockázatot – és ha megtörténik, elfogadni – hogy mások számára esetleg terhes vagy kellemetlen, és ezt szóvá teszik.

Hol keresgéljünk, ha valami egyedire vágyunk, de nem engedhetjük meg magunknak a személyre szabott illatot?

Vannak már egész elérhető árú niche parfümök is, de az is jó megoldás, hogy átmegyünk a parfüméria másik oldalára és szétnézünk a férfi részlegen. Több olyan férfiaknak készült illat van, ami remekül működik nőkön is – és persze fordítva. Az én Hedonist Rose kreációmat például imádják a pasik a Közel-Keleten vagy Indiában.

Mesélj pár szót az új kollekcióról – vártuk már nagyon!

Jó sokáig készült, több mint három évig dolgoztunk rajta, és pár kisebb idegösszeomláson túljutottam, mire megszületett. Tényleg rengeteg akadályt kellett közben leküzdeni, de túléltük, megcsináltuk, itt van, és remélem, annyira fogják őket szeretni, mint mi.

forrás: Facebook/@ParfumsViktoriaMinya
Minya Viktória új kollekciójának csodás darabjai: Hedonist Absolut, Hedonist Iris Absolut és Hedonist Rose Absolut

Ti is rajongtok a parfümökért? Akkor kövessétek Minya Viktória Facebook és Instagram oldalát is!