Lakatos Márk: Digitális divathetek harcolnak a divat fenntarthatóságáért

Forrás: Christian Vierig/Getty Images
2020. szeptember 23.
Szerző: Lakatos Márk

A digitális divatheteket nagyon izgalmas kezdeményezésnek tartom, akár kiegészítő programként egy hagyományos eseményen, akár önmagukban. Nem véletlen, hogy az InStyle őszi lapszámában is fontos szerepet kapott a téma, keressétek a frissen megjelent őszi lapszámban – addig pedig bemelegítésként jöjjön egy kis nézegetnivaló!

Nemrég zajlott le ugyanis az orosz divattanács kezdeményezésére létrehozott Global Talents Digital projekt fenntartható kiadása, amelyen 34 ország 100 résztvevője mutatta meg a gondolatait, elképzeléseit, álmait egy fenntarthatóbb divatról. Álmokat írtam és nem véletlenül: a digitalis tér legnagyobb előnye, hogy a határ csak a képzelet és a technológia fejlettsége, ha kreatív koncepciókról van szó.

Upcycling, recycling, zero waste, digitalis öltözékek és slow fashion

- ezek mind szerepet kaptak a szeptember 4-6. között megrendezésre kerülő Global Talents Digital eseményen, amelyet több non-profit szervezet is támogatott a brit Fashion Revolutiontől kezdve a kínai Redress Design Awardon át egészen az amerikai The Sustainable Angle projektig – a divat megreformálása a világon mindenhol fókuszban van tehát.

Az etikus divat és a fenntartható fejlődés egyre több márkának fontos, úgyhogy jelentkező bőven akadt – remélem, hamarosan a tehetséges hazai márkák is megjelennek majd ilyen eseményeken. Ezúttal 23 ország 65 brandje mutatta be, mivel várja a jövőt, legyen az egy trend vagy akár több, hiszen a digitális bemutatókban épp a kötetlenségük a zseniális. Nem kell feltétlenül teljes kollekciókat bemutatni, ez az alkalom szólhat a tervezők számára kulcsfontosságú darabról vagy egy átütő üzenetről is, a lényeg, hogy a nézők érzelmileg kapcsolódni tudjanak a márkához, hogy legyen mögötte sztori.

De kik is voltak a résztvevői ennek a divateseménynek?

A valódi és digitális divat tervezői, használtruha és vintage üzletek, művészek, tech startupok, non-profit szervezetek, VR (virtuális valóság) és AR (kiterjesztett valóság) területen dolgozó cégek, digitális és élő modellek, és még rengeteg más, izgalmas szereplő, akiknek virtuális kapcsolódása révén jöttek létre a videók.

A legjobb az egészben, hogy ezekben az élő közvetítésekben is működik a ‘see now buy now’ lehetőség, vagyis azonnal tudnak vásárolni az érdeklődők, de megnézhetjük akár azt is, miből és hogyan készültek az egyes ruhadarabok. Az eseményhez külön Instagram Story filterek is készültek: a követők az MBFW Russia oldalán felpróbálhattak egy-egy táskát vagy különleges kiegészítőt a bemutatott darabok közül, feltehettek egy sminket, de akár az esemény egyik szlogenjét is a ruhájukra illeszthették virtuálisan.

Az online divathetek létjogosultságát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az egyik kedvenc nemzetközi márkám, a GUCCI is elkezdte felfedezni a digitális divattervezésben rejlő lehetőségeket – applikáción belül próbálhatják fel a kollekciók digitális verzióit a vásárlók, mint egy virtuális próbafülkében, de akár tervezhetnek maguknak sportcipőket is. És ki tudja, mikor fogjuk viszontlátni a legnagyobb márkák darabjait mondjuk menő videójátékokban?

Ha felcsigázott benneteket a téma, nézzétek meg itt a csodálatos bemutató videókat, kollaborációkat és más izgalmas dolgot, amelyek a szeptemberi Global Talents Digital projekthez készültek.

Az InStyle őszi lapszámában még több érdekességet találsz a digitalizálódott divatiparról. Keresd az újságosoknál vagy vásárold meg digitális formátumban.