„Boldogsággal tölt el, hogy másoknak is segíthetek azzal, amit nagyon szeretek” – interjú Daubner Anna divattervezővel

Forrás: UNICEF Magyarország
2023. szeptember 25.
Szerző: Barna Borbála

Az Anna Daubner márka alapítójával az UNICEF Pop-Up Store and More és a Világszép Alapítvány által megszervezett jótékonysági workshopról, illetve a művészet, az alkotás terápiás hatásáról beszélgettünk.

Az UNICEF Pop-Up Store and More kampányához idén a hazánkban állami gondozásban nevelkedő gyermekeket támogató Világszép Alapítvány is csatlakozott. A szervezet küldetése, hogy a fiatalok az otthontalanság ellenére is megtapasztalhassák, igenis van helyük a világban, szeretetre méltóak, ráadásul vannak lehetőségeik. A jótékony célú esemény keretében például workshopot szerveztek nekik, ahol három magyar designer, Áron Eszter, Szegedi Kata és Daubner Anna vezetésével megtervezhettek és alkothattak egy-egy különleges ruhadarabot, amit online akcióra is bocsájtottak. Az licit az UNICEF Facebook oldalán található albumban, hozzászólások formájában zajlik, most pedig Daubner Annával beszélgettünk az UNICEF Magyarország Pop-Up Store and More workshopjáról.

Miért volt fontos számodra, hogy a kezdeményezés mellé állj?

Évek óta csatlakozom különböző jótékonysági ügyekhez, mert boldogsággal tölt el, hogy másoknak is segíthetek azzal, amit nagyon szeretek: a ruhatervezéssel. Biztos voltam benne, hogy ez a workshop is jó hangulatban fog telni. Tizenhét-tizennyolc éves lányok vettek rajta részt, és mivel ezt a foglalkozást a Világszép Alapítványnál tartottuk, komfortosabban is érezték magukat. Sokat beszélgettünk, érdeklődtek a márkáról, arról, hogyan kell elképzelni a működését, továbbá újdonság volt számukra a technológia, amit kipróbálhattak – ez mindig egy kicsit más dimenzióba helyezi az embert, ameddig a folyamat tart.

forrás: UNICEF Magyarország

Egy 2021-ben publikált tanulmány szerint a művészetterápia jótékony hatással lehet azokra a gyermekekre, akik traumát éltek át. Hogy érzed, sikerült feloldódniuk alkotás közben?

Szerintem nagyon jól érezték magukat, meséltek arról is, mi érdekli őket, mivel töltik a napjaikat. Én abszolút hiszek abban, hogy a művészet, a rajz, a mozgás, vagy a tánc, egytől egyig fontos részét képezik egy terápiás folyamatnak.

Mi az, amit te tanultál tőlük, a workshoptól?

A jótékonysági együttműködések során az ember rájön arra, mennyire meg kell becsülnie az életet, amit kapott és azt, amije van, mert vannak, akik sokkal nehezebb, hátrányosabb helyzetből indultak. Én azt vallom, hogy fontos beleállni ezekbe az ügyekbe és segíteni másoknak: vissza kell adnunk a közösségnek, amennyit tudunk.

forrás: UNICEF Magyarország

A workshop alatt újradefiniáltátok a márkád ikonikussá vált feliratos pólóit: a ruhadarabokon olvasható üzeneteket is a fiatalok találták ki. Milyen érzés volt az ő nézőpontjukból alkotni?

Izgalmas volt számomra, hogy milyen üzenetet tennének egy ilyen pólóra, szerintük melyik az a felirat, amit mások is szívesen viselnének. Öröm volt látni, mennyire élvezték azt, hogy amit kitaláltak, és papírra vetettek, az rákerült egy termékre, amit később a kezükbe foghattak. Bár három ötlettel érkeztek, végül csak egy üzenetet választottak ki, így a pólóra a „Nyugi csak világszép vagyok” szöveget tettük, ezt bocsátottuk akcióra is.

Te magad is megtapasztaltad már a kreatív tevékenységek terápiás hatását? Ha igen, mikor?

Engem borzasztóan meg tud nyugtatni, ha valamibe teljesen bele tudok feledkezni, de tanultam a maximalizmusról is ezáltal. A türelem például sosem az erősségem, holott az én szakmámban nem kaphatunk meg azonnal bármit, gyakran jóval később történnek meg bizonyos dolgok, mint ahogyan azt szeretnénk. Szóval sok türelemre tanított a munkám az évek során, és arra, hogy ez a folyamat nem működik erőszakból, csak kitartással.

forrás: UNICEF Magyarország

Az UNICEF Pop-Up Store and More gardróbvásárja szeptember 29. és 30. között kerül megrendezésre Budapesten, a Deák Ferenc utca 3-5. szám alatti H&M Showroomban, ahol a hazai divatszakma, valamint az üzleti- és közélet ismert szereplőinek ruhái és kiegészítői közül válogathatunk, és a szervezők a teljes bevételt a traumát átélt gyerekeknek ajánlják fel. (A támogatói belépőt egyébként ide kattintva lehet megvásárolni fix időpontra.) Te is felajánlottál valamit erre az eseményre?

Nem a saját ruháimból, hanem a tavalyi téli kollekciómból ajánlottam fel négy darabot: mindig igyekszem olyan dolgokat kiválasztani, amelyekről úgy gondolom, biztosan meg fogják venni, hogy minél nagyobb összeget összegyűjthessünk az adott jótékonysági ügy támogatására.

Akad olyan ruhadarabod, kiegészítőd, amit egy jótékonysági vásáron szereztél be, és közel áll a szívedhez?

Igen, az UNICEF Magyarország egyik korábbi jótékonysági gardróbvásárján vettem a kedvenc napszemüvegemet, mindig azt hordom. Emlékszem, volt egy másik is, amelyik tetszett, de azt végül otthagytam és azóta is bánom. (nevet) Az ember sokkal jobb érzéssel költ akár nagyobb összegeket is akkor, ha tudja, hova kerül a pénz és mit támogathat vele.

Milyen terveid vannak még erre az évre? Min dolgozol most?

Nemrég jött ki az ősz-téli kollekciónk első fele, alapvetően ennek a gyártásával és bemutatásával foglalkozunk. Mindig izgalmas feladatnak tartom kitalálni, hogy milyen érdekes módokon kelthetjük fel az emberek érdeklődését a legújabb modelljeinkkel kapcsolatban. Ezt a kollekciót egyébként egy vízió ihlette: megjelent a fejemben egy kép egy sötét erdőben tett sétáról, ahol balzsamos a levegő, és az éjszakai fények megvilágítják a növényeket, a virágokat. Az inspirációs forrásaim általában konkrétabbak szoktak lenni, most sokkal inkább egy érzés fogott el, ami nem feltétlen az új darabok a formáiban, hanem a mintáiban és színeiben tükröződik vissza.

Most pedig kattints galériánkra és nézd meg néhány kedvencünket, amire licitálhatsz még a jótékonysági aukción!

Nézd meg a galériánkat - 10 kép
Különleges darabok, amikre most lecsaphatsz az UNICEF Pop-Up Store & More jótékonysági aukcióján