„Ha rajtunk múlik, biztos, hogy több női főhőst láthatnak majd a vásznakon” – interjú a Cicaverzum rendezőjével, Szeleczki Rozáliával és Iványi Petra producerrel
Megérkezett a mozikba Szeleczki Rozália debütáló nagyjátékfilmje a Cicaverzum, melynek főhőse (Törőcsik Franciska) egy gyermekkori traumája gátolja a párkeresésben: ha megtetszik neki valaki, azonnal elképzeli a halálát. A harmincéves Fáni a morbid képek elől egy nárcisztikus, rapkarrierről álmodozó kandúr karmai közé menekül, akit három macska alakít a vásznon, és A besúgó sorozat sztárja, Patkós Márton kölcsönözte a hangját a négylábú hősszerelmesnek. „Izgalmas ellentmondásnak éreztem ezt a szereposztást egy ártatlannak tűnő cica esetében” – mesélte Rozi, akinek fejében már a kezdetektől fogva Marci mély, búgó hangján szólalt meg a kandúr, jóllehet, a macskákról általában inkább a cuki szó jut eszünkbe először.
Szerelem első nyávogásra
És hogy miért egy macska lesz Fáni szerelme? Nos, Rozi azt vallja, sokszor a realitástól elrugaszkodott, kifacsart megjelenítés jobban bemutatja a valóságot, mint maguk a tények. „A fiktív elemeknek hála könnyebb gyakran szembenézni az igazsággal, különösen akkor, ha mindezt szórakoztató módon tálalja az adott film” – mondja a rendező, aki az abszurd, fekete humorral teli történeten keresztül az elköteleződés nehézségeiről és ehhez kapcsolódóan a traumafeldolgozásról szeretett volna beszélni.
Úton az egyenlőség felé
Ugyan a Cicaverzum valóban reflektál a „magányos macskás nő” sztereotípiára, Rozi kiemeli, az alkotói cél mégsem az volt, hogy görbe tükröt tartsanak a cat lady mítosza elé, hiszen Fáni karaktere tényleg beleszeret beszélő fekete macskába, miközben az álomvilágba menekül a valóság elől. „A kandúr személyisége ráadásul igencsak ambivalens, szó sincs aranyos házi cicáról” – hangsúlyozza a rendező, akinek négylábú hőse számtalan alfahímekkel összefüggésbe hozott jellemvonást testesít meg. És bár Törőcsik Franciska karakterének fejét egy macsó macska csavarja el, a történet igazi főszereplője természetesen az építészként dolgozó Fáni, és a stábban is számtalan pozíciót nők töltöttek be Rozi és Iványi Petra producer mellett. A forgatókönyvíró társírója Kemény Zsófi, a jelmezeket Szlávik Juli tervezte, a vágó Érdi Zsófi volt. „Ez egyébként organikusan alakult így, nem volt benne tudatosság” – szögezi le Rozi, Petra pedig hozzáteszi, a stáb összeállításakor egyáltalán nem a nemek összetétele volt a szempontjuk, mindazonáltal örülnek annak, hogy ők is részesei lettek a változásnak. „Hiszem, hogy egyszer el fogunk jutni ahhoz a középúthoz, ahol legalább annyi női alkotó és főhős lesz, mint férfi” – osztja meg velünk.
„Mindenképpen pozitív példa Greta Gerwig kasszasikerű Barbie filmje is, mivel a számok kihathatnak más alkotók téma-, főszereplőválasztásaira is. Remélem, ezek a mozik bátrabbá teszik a férfi alkotókat is, hogy nőket állítsanak a történetük középpontjába” – fejtette ki Petra azzal kapcsolatban, hogy a kutatások férfi filmkészítőknek mindössze 23 százaléka dönt női protagonista ábrázolása mellett. „És ha rajtunk múlik, biztos, hogy több női főhőst láthatnak majd a vásznakon” – ígéri Rozi. „Úgy látom, van igény a női történetekre. Mégis a legboldogabb akkor lennék, ha nem a genderek mentén kellene definiálni az alkotásokat, hanem az válna természetessé, hogy ezek emberi történetek, és bármelyik nem nézőpontjából ugyanolyan valid elmesélni ezeket.” Petra például azért csatlakozott producerként a Cicaverzumhoz stábjához, mert megragadta őt Rozi egyedi (alap)ötlete. „Egy high concept, izgalmas elképzelés lett beágyazva egy amúgy jól ismert formába, ami szerintem nemcsak az én figyelmemet kelheti fel, hanem a szélesebb réteget is, akár a ma nehezen megmozdítható moziközönségét is.”
Csillagok között
Rozi egyébként azoknak ajánlja a Cicaverzumot, aki tudja, milyen bonyolult szerelmesnek lenni a mai világban (szóval tulajdonképpen bárkinek), a macskapártiaknak és persze azoknak is, akik nem rajonganak a cicákért. „Továbbá mindenkinek, aki nyitott az abszurd humorra és szereti a (magyar) sztárparádét” – fűzi hozzá Petra, hiszen Törőcsik Franciska mellett olyan színészek tűnnek fel a vásznon, mint Udvaros Dorottya, Alföldi Róbert, Tordai Teri, Csobot Adél, a zenészvilágból pedig Quimby frontembere, Kiss Tibi, Beton.Hofi, azaz Schwarcz Ádám és Hundred Sins erősítik a szereplőgárdát. „Pályakezdőként óriási élmény volt, hogy ilyen nagyszerű művészekkel dolgozhattam” – árulja el Rozi. „Sokat tanultam Udvaros Dorottyától, Alföldi Róberttől és Tordai Teritől, nagyon örülök, hogy igent mondtak a felkérésünkre, inspiráló volt a professzionalizmusuk.”
Nincs cicózás?
Bár a film vezető állatkoordinátora, Halász Árpád (Gödöllői Kutyasport Központ) viccesen megjegyezte, Rozinak akármilyen állattal könnyebb dolga lehetett volna a forgatáson, Petra pedig arra készült, hogy a második napon kutyára cserélik a négylábú főhőst, a három fekete macska, Nyugi, Bagira és Hopi minden feladatot ügyesen teljesített, végül egyetlen jelenetet sem kellett utómunkában megmenteniük, akár VFX-et használniuk. „Komoly felkészülés előzte meg a felvételeket” – tudjuk meg Rozitól, aki Törőcsik Franciska mellett maga is részt vett a cicák tréningjén. „Sokat tanultam arról, hogyan kell az állatokat idomítani, ennek hatására az utómunka alatt a vágónk, Érdi Zsófi kutyáját több trükkre is megtanítottam, amin magam is meglepődtem! Például arra, hogy tettesse magát halottnak, ami igazán passzolt egy fekete humorú film vágásához.”