„Saját bőröm a legjobb kísérleti alapom” – Szujó Nóra az almost 1.618 kozmetikumok fejlesztője
Szűcs Nóra/ InStyle: Mi választja el és különbözteti meg egymástól a most debütáló almost 1.618 márkát a Phi kozmetikumoktól?
Szujó Nóra: A PHI-nél a hangsúly a komplexitáson van, minden egyes formula egy összetett problémára kínál megoldást. A gondosan megválasztott hatóanyagok mellett jelen vannak azok a növényi kivonatok, olajok és illóolajok, amelyektől minden PHI termék egyedi és utánozhatatlan lesz. Az almost 1.618. megálmodásánál pedig más volt a koncepciónk. Szerettünk volna olyan natúr termékcsaládot létrehozni, amelyben a kozmetikai hatóanyagokat helyezzük előtérbe, nem pedig a növényi összetevőket hangsúlyozzuk.
SzN/InStyle: Amikor fejleszteni kezdesz egy bőrápoló krémet, milyen szempontokat veszel figyelembe elsősorban? Mitől lesz számodra jó egy öregedésgátló szérum?
Szujó Nóra: Elsődleges szempont mindig a vásárlói igények felmérése. Mielőtt nekiállunk a termékfejlesztésnek feltérképezzük, hogy melyek azok a terméktípusok, amiket szívesen használnak, amire a bőrnek szüksége van. Majd következhet a legizgalmasabb rész, a formulázás. A receptúra felállításánál is számos szempontot tartunk szem előtt. Egyaránt fontosnak tartjuk, hogy a formulák építő kövei, az összetevők funkcionálisan és etikai szempontból is megfelelőek legyenek. Nem is gondolnánk, hogy mekkora szerepe van a segédanyagoknak, melyek a termék struktúráját képezik. Mit sem ér egy szuper hatóanyag, ha egy rosszul megválasztott közegbe emeljük bele. Ezért a kulcshatóanyag mellett a technikai összetevők (emulgetor, nedvesítőszerek, zselésítő, tartósítószer) minőségére is gondosan ügyelünk.
Fontos tehát, hogy ezek az anyagok ne csak funkcionális segédanyagként szolgáljanak, mint ahogy azt általában az olcsó kozmetikumokban a hordozó anyagok teszik. Ezen kívül figyelünk az alapanyag forrására, hogy azok megújuló energiaforrásból származzanak, környezetbarát és ártalmatlan anyagok legyenek, erőszakmentesek, 100% VEGÁN, illetve az alapanyagok előállításánál környezetbarát technológiákat használjanak.
SzN/InStyle: Melyik az a három kedvenc természetes összetevőd, amely az almost 1.618 natúr kozmetikumokban is megtalálható?
Szujó Nóra: Saját bőröm az én legjobb kísérleti alapom. Szezontól és bőrállapotomtól függ, hogy mely kulcshatóanyaghoz ragaszkodom a legjobban. Mivel a pandémia miatt a maszk viselése a mindennapok részévé vált, sajnos én is a bőrömön viselem ennek a kellemetlen következményeit. Emiatt aktuális kedvenceim közül nem hiányozhatnak a bőrvédőgátat erősítő ceramidok, a gyulladáscsökkentésben felülmúlhatatlan Alga+Zinc páros, és a C-vitamin, amit én csak a bőrvitaminok királynőjeként tartok számon.
SzN/InStyle: Habár egyre több natúr kozmetikummal találkozunk az üzletek polcain, sokan szkeptikusak velük szemben. Valóban képesek a bőrbe jutni és sejtszinten felszívódni a formulák?
Szujó Nóra: Mi szerencsére kevésbé érzékeljük a szkeptikus hozzáállást, sőt. A hozzánk betérő vásárlók, és a tapasztalataink is azt mutatják, hogy aki érdeklődést mutat a natúr kozmetikumok irányába az általában már ismeri a natúr és hagyományos termékek közötti főbb különbségeket, és pont ez a tájékozottság az, amiért esélyt adnak a natúr alternatívának.
Továbbá az is kétségtelen, hogy egy jól bevált hagyományos kozmetikumról natúrra váltani egy folyamat. A mesterséges összetevőket tartalmazó kozmetikumok nagyon tiszták és olcsók, sztenderdizáltak. Míg a natúr összetevők pont a sokszínűségükről híresek. Kérdések halma vetődik tehát fel a laikus fejekben, hogy akkor miért is kellene váltani? Miért jobb? És vajon tud-e ugyanolyan vagy akár jobb hatást elérni, mint egy hagyományos termék? Itt jön képbe a tudatosság és az edukáció, amely kéz a kézben jár egymással, egymással szorosan együttműködő folyamatrendszer. A tudatosság az ember belső indíttatásból születik, a kiinduló pont, a mag, míg az edukáció ebből magocskából fejlődik tovább, amiben - mint natúr kozmetikai gyártó - nekünk is hatalmas a felelősségünk, hogy a jó irányba tartson.
Megfelelő iránymutatás hiányában az eligazodás és az információgyűjtés nem könnyű. Mi pont ezért kiemelten fontosnak tartjuk kommunikálni a termékeink minőségét és megfelelőségét, illetve, hogy mit, mennyit és miért teszünk. A bizalomépítéshez hozzátartozik még a személyes kapcsolat is a vásárlókkal.
Mindenki bőre egyedi, és ez így van jól. Pont ezért szeretjük a holisztikus utat követni, hogy mindenki megtalálja a bőrének legjobb összetevőket. A hatás és a felszívódás már a technológiai kérdéskor boncolgatása. Általában nem az a kérdés, hogy egy hatóanyag valóban hatásos-e, hanem az, hogy a közeg, amibe belefoglaljuk képes-e átvivő szerepének maximálisan eleget tenni. Illetve a technológia, mint eszköz sem másodlagos kérdés. Tehát bátran kijelenthetjük, hogy a formulázáson múlik nagyrészt, hogy a hatóanyagok valóban elérik-e a céljukat bőrünkben. Ebben segítenek azok a segédanyagok, melyek strukturálisan és funkcionálisan is hozzájárulnak, hogy a lehető legjobb felszívódást érjük el sejtszinten – A természet felkínálja számunkra az erőforrásait, az már rajtunk áll, hogy hogyan és milyen formában használjuk fel őket. Minden adott, csak meg kell találnunk az egymással szinergiában dolgozó elemeket, és jó úton járunk. Így építettük fel az almost szérumokat is.
SzN/InStyle: Kevesen mondhatják el magukról, hogy a húszas éveik közepére saját márkát fejlesztettek ki. Neked sikerült, miközben az UNESCO jelentése szerint a világ kutatóinak csupán 33%-a nő. Szerinted mi az oka annak, hogy a nők még mindig alulreprezentáltak ebben az ágazatban (is)? A karriered során ért valaha hátrányos megkülönböztetés csak azért, mert nő vagy?
Szerencsésnek mondhatom magam, mert eddigi karrierem során nem ért azért megkülönböztetés, mert nő vagyok. És talán nem is releváns kérdés ez az én esetemben, mert csupa női energia vett körül mindig. Igazi női közösségben dolgozom céltudatos és határozott nők mellett, így volt mit magamba szívnom – jó értelemben. És pont az ellenkezőjéről tudok beszámolni.
Reflektálva a saját márkára, úgy élem meg, hogy egy nagyszerű érték közvetítője lehetek termékfejlesztőként, aki mellett egy csapat csodálatos szívét-lelkét beleadó nő áll. Fontosnak tartom kiemelni, hogy az almost1.618 nem jöhetett volna létre Timi és Mariann nélkül (a PHI-t megálmodó két csodanő), akik lehetőséget láttak bennem és nőtársaimban, Lucában, Zitában és Krisztában, hogy megvalósíthassuk ötleteinket. Fogták a kezünket, és minden háttértámogatást megadtak számunkra, hogy az YZ generációt is elérjük szellemünkkel.
Illetve fontos még az is, hogy a fejlesztés csak egy apró részletét teszi ki a folyamatnak. Az, amíg egy formula ötlete valódi, kézzel fogható termékké avanzsál sok-sok lépcsőfokot kell megtegyen, és az, hogy ez zökkenőmentesen tudjon haladni elengedhetetlen az a csapatszellem is, ami köztünk, hatunk között van.
A női alulreprezentáltság egy komplex témakör, amit számos tanulmány körbejárt már szociális és biológiai szempontokat is felmérve. Laikusként úgy látom, hogy talán azért lehet még mindig csak 33%, mert a tudományos életben még jobban élnek azok a társadalmi konstruktumok, melyek miatt a nők kevésbé tudnak érvényesülni. Évszázadok óta egy sztereotip szerepre vagyunk kondicionálva, mely a gyereknevelésre és háztartásbeli létre fókuszál főként. Emiatt sokszor egy nőnek sokkal több időbe telik, hogy ugyanazt a státuszt elérje, mint egy férfinak, többször esik ki a munkából, és többször is kell visszakapaszkodnia. És nem mehetünk el a biológia mellett sem, ami szintén egy meghatározó oka lehet az alulreprezentált szerepnek. Én személy szerint remélem, hogy ez a rés a nemek között, egyre csak csökkenni fog a jövőben, és mi nők megmutatjuk, hogy ha figyelünk egymásra és kellő toleranciát mutatunk, akkor bármit elérhetünk.
SzN/InStyle: A koronavírus-járvány kitörése óta világszerte megnövekedett a plasztikai műtétek száma a nők és férfiak körében egyaránt. Egyre fiatalabban, egyre többen mondanak igent a botoxra, hogy kisimultabbnak tűnjenek az online meetingeken. Mi a véleményed a plasztikai sebészetről?
Szujó Nóra: A 21. század azért szuper, mert végtelen választásunk van a testünket, bőrünket érintő beavatkozásokat illetően. Vannak például olyan esztétikai beavatkozások, amelyek egészségügyi szempontból nélkülözhetetlenek, vagy természetes úton nem helyrehozhatók. Úgy gondolom mindenkinek joga van a saját bőrében komfortosan érezni magát, pláne ha az testi-lelki egészségét szolgálja.
Jó magam viszont már egészen fiatalon a természetes és hosszútávú bőrápolás mellett tettem le a voksom. Ez felelős és holisztikus személetet követel, és állandó tanulást, sok-sok kitartást, de hiszem, hogy tudatos odafigyeléssel sokáig fiatal és egészséges bőrben tudunk maradni.
SzN/InStyle: Mit tartasz a legfontosabb bőrápolási alapszabálynak, amit mindenkinek be kellene tartania? Ami lassíthatja az öregedést?
Sok alapszabályt felállítottam magammal és bőrömmel kapcsolatban. De közülük a legfontosabb, amit mindenkinek be kellene tartania, hogy: Minden körülmények között tiszta arcbőrrel térjünk nyugovóra.
SzN/InStyle: Van olyan szépséghibád, ami miatt feszengtél, de ma már büszkén viseled?
Szujó Nóra: Van szépséghibám, persze. Problémás bőrrel áldott meg a sors, így a szorongás engem sem került el. Nem egyszer feszengtem a bőrproblémáim miatt – sőt bevallom, még most is előfordul, hogy elgyengülök a rosszabb napokon, de pont a hivatásom segített abban, hogy ne tüneti kezelésekkel próbáljam meg orvosolni őket, hanem tárjam fel és ismerjem meg a valódi okokat. Próbáljak együtt működni ezekkel a „hibákkal”, hogy megtaláljam rájuk az igazi megoldásokat. Nehéz, de nem lehetetlen küldetés!
SzN/InStyle: Mit tapasztalsz, milyen hatással van a nők testképére a közösségi médiában keringő manipulált fotók látványa?
Szujó Nóra: Az egyértelmű, hogy van hatása, de azt már nehéz szűrni, hogy kiből milyen amplitúdójú érzelmeket váltanak ki a manipulált fotók. Azért is nehéz, mert évről évre más alakítja a szépségideált, a trendeket. A közösségi médiában evickélve saját magunk szűrői vagyunk, hogy mit tartunk számunkra értékesnek és valódinak. Az biztos, hogy nem csak egyén, de társadalmi szinteket is megmozgatnak ezek a fotók, emiatt akármennyire is próbáljuk kikerülni őket, nem tudjuk, és habár mérlegeljük magunkban, mi a valós és mi nem, azért önkéntlenül bekapcsol a tudatalattink, és könnyen elbizonytalanodhatunk. De szerencsére vannak ellenpéldák is, melyek pedig pont a másik oldalt erősítik. Én nagyon örülök a „mutassuk meg valódi arcunkat”, és „no filter” kezdeményezéseknek, mert talán ez segíthet elindulni egy olyan úton, ahol a női szépségünket nem másokhoz mérjük, hanem egyediként értelmezzük, és szeretjük.