
Aki Hailey Biebert és Penélope Cruzt is sminkeli! Exkluzív interjú Olga Holovanovával a kreativitásról és az üzlet egyensúlyáról a divat- és szépségiparban
Olga Holovanova az első alkalommal az InStyle-nak mesélt személyes online kurzusának elindításáról, amely segít a feltörekvő sminkeseknek elsajátítani a szakma titkait, és sikeres karriert építeni a nemzetközi piacon.
- Olga, ma már profi sminkes és fodrász vagy, aki olyan ikonikus márkákkal dolgozik együtt, mint a Carolina Herrera és a Lancôme, és a legnagyobb hírességeknek készíted a sminkjét. Beszéljünk a személyes márkádról. Hogyan közelítetted meg a szakmai hírneved kiépítését?
Személyes márkám a gyermekkori átalakulás iránti szenvedélyemből nőtt ki. Már kiskoromtól kezdve mindenkinek levágtam a haját, kísérleteztem a frizurákkal és a sminkkel, tinédzserként pedig saját magam készítettem ruhákat. Ez egy intuitív törekvés volt a szépség és az önkifejezés iránt, amely később tudatos megközelítéssé fejlődött a szakmai arculatom kialakításában. A spanyolországi Yongeras Akadémián való képzés döntő fontosságú volt. Ott nemcsak a technikai készségeimet sajátítottam el, hanem a stílusomat is kialakítottam, amely minden egyes ügyfélhez való egyéni hozzáálláson alapul. Az ügyfelek hatalmas áradata még a tanulmányaim alatt megmutatta, hogy jó úton járok.
Az akadémia elvégzése után úgy döntöttem, hogy megnyitom a saját szalonom, ami logikus folytatása volt a karrieremnek, és megerősített abban, hogy a képességeimre van kereslet. A szalon sikeres volt, sok ügyféllel, de öt év után rájöttem, hogy a szokásos fodrászmunkán belülre szorultam. Nagyobb kreatív szabadságra és eredeti külsővel való munkára vágytam. Rájöttem, hogy a munkámnak többnek kell lennie, mint egyszerű hajvágásnak és hajfestésnek - a művészet, a divat és az egyedi megjelenés megteremtésének kell lennie. Ezért döntöttem úgy, hogy kibővítem a képességeimet és megtanulom a sminkmesterséget.
A márkám továbbfejlesztése a madridi képzéshez kapcsolódott, ahol elmerültem a divatipar világában. A vezető sminkmesterekkel való munka, akik fényes magazinok és divatbemutatók számára készítettek sminkeket, segített megtalálni az egyedi stílusomat. Egy vezető madridi ügynökséghez, majd később egy New York-i ügynökséghez való csatlakozásom jelentős lépés volt abban, hogy nemzetközi szinten pozícionáljam magam. Ma a személyes márkám az európai tapasztalat és az amerikai látásmód kombinációja; az új ötletek folyamatos keresése és a tökéletességre való törekvés.

- Nemcsak a tanítást és a képzést kombináltad a Fashion Makeup School Madridban, ahol a szakma vezető sminkeseitől tanultál, hanem a fotózásokhoz és bemutatókhoz szükséges frizurákról is elkezdtél tanfolyamokat vezetni. Mesélnél erről a tapasztalatról?
Egy bizonyos ponton úgy éreztem, hogy nem csak szép frizurákat szeretnék készíteni, hanem részt szeretnék venni a teljes divatos megjelenések megalkotásában is. Ezért mentem el tanulni a Fashion Makeup School Madridba, ahol a szakma már a divatiparban dolgozó szakemberei mellett tanultam. Teljesen új élmény volt számomra, szó szerint magamba szívtam a tudást. Az ottani oktatói tevékenységem a diploma megszerzése utáni évben kezdődött - az iskola nagyra értékelte a fodrászatban szerzett tapasztalataimat, és felkért, hogy vezessek egy kurzust a divatfotózásokhoz való frizurákról. Ez nagyon izgalmas és kihívást jelentő feladat volt.
- Később a Woman Spain címlapján dolgoztál a feltörekvő sztárokkal, Deva Cassellel (Monica Bellucci lányával) és Stella Banderas-al (Antonio Banderas lányával). Ez jól mutatja, hogy képes vagy különböző típusokkal dolgozni, és olyan megjelenéseket létrehozni, amelyek mindig helytállóak. Milyen kulcsfontosságú stratégiai üzleti döntések játszottak jelentős szerepet a sikeredben?
Az első kulcsfontosságú döntés az volt, hogy ne féljünk változtatni és feszegetni a határokat. A szalonom sikere ellenére hallgattam a belső igényeimre, és úgy döntöttem, hogy új szakmát tanulok. Ez egy tudatos lépés volt a márkám fejlesztéséhez. Rájöttem, hogy több kreativitásra, összetettebb és érdekesebb kihívásokra van szükségem. És ez a kockázat kifizetődött.
A második fontos döntés egy ügynökséghez való csatlakozás volt. Egy szabadúszó számára hatalmas előny egy ügynökséggel való együttműködés. Az ügynökség átvesz számos rutinfeladatot, például az ügyfelek felkutatását, a tárgyalásokat és a fotózások megszervezését. Ez lehetővé teszi a művész számára, hogy a kreativitásra koncentráljon, és ne zavarják meg a szervezési kérdések.
- Hogyan lehet összeegyeztetni a kreatív önkifejezést a sikeres szépségipari karrierhez szükséges üzleti követelményekkel? Hiszen az ilyen nagy ügyfelekkel és globális márkákkal való munka bizonyára megköveteli az összes követelmény szigorú betartását.
A kreativitás és az üzlet összekapcsolása valóban kihívást jelent. Egyrészt fontos, megőrizni az egyéniséget és kreatívitást. Másrészt fegyelmezettnek kell lenni, tartani a határidőket, figyelembe kell venni az ügyfelek kívánságait, és képesnek kell lenni csapatban dolgozni. Folyamatosan tanulok, hogy megtaláljam az egyensúlyt e két terület között.
Munkám során igyekszem minden egyes projektbe a kreativitás elemeit belevinni, még akkor is, ha szigorú korlátok közé szorul. Ez nemcsak abban segít, hogy jól végezzem a munkámat, hanem abban is, hogy élvezzem a folyamatot. Biztos vagyok benne, hogy a kreativitás és az üzlet harmonikusan megfér egymás mellett és kiegészíti egymást. A lényeg, hogy megtaláljuk a saját megközelítésünket, és folyamatosan dolgozzunk önmagunkon.

- Mint tudjuk, egy online kurzus indítására készülsz a smink és a divatos frizurák témakörében. Milyen egyedülálló értéket fogsz nyújtani a hallgatóknak, és hogyan segíti majd őket a szakmában való fejlődésben?
Az online kurzusomat a gyakorlati orientáció és a divatiparban végzett munkára helyezett hangsúly jellemzi majd. Megosztom majd sokéves tapasztalatomat, amelyet fényes magazinok, divatbemutatók és reklámkampányok forgatásain szerzett munkám során szereztem. A hallgatók nemcsak a sminkelés és a styling alapvető technikáit tanulják meg, hanem a különböző típusú fotózásokhoz való megjelenés megalkotásának titkait is. Beszélni fogok a modellekkel, fotósokkal, stylistokkal való munka sajátosságairól, és arról, hogyan lehet a sminket és a frizurát egy adott feladathoz igazítani.
Különös figyelmet kap a trendek elemzése és a moodboardok készítése. Megtanítom a diákokat arra, hogy ne csak a divatot kövessék, hanem egyedi látásmódot alakítsanak ki, saját ötleteket és koncepciókat dolgozzanak ki. A tanfolyam hasznos lesz mind a feltörekvő sminkesek és fodrászok számára, mind pedig azoknak, akik már rendelkeznek tapasztalattal, és szeretnék fejleszteni tudásukat, új technikákat tanulni, és új szintre lépni a szakmájukban. Hiszem, hogy ez a tanfolyam segít a hallgatóknak kibontakoztatni kreatív potenciáljukat és sikereket elérni a divat világában.
- 24 évesen kezdtél el tanítani, így a közelgő online tanfolyamod kiváló folytatása a karrierednek. Visszatérve beszélgetésünk elejére, mi inspirált arra, hogy már a legelején átadd a tapasztalataidat másoknak? És milyen tulajdonságokat tartasz fontosnak egy sikeres tanár számára a szépségápolás területén?
Ebben a szakmában nemcsak tehetséges sminkesnek és fodrásznak kell lenni, hanem jó kommunikátornak is. A hosszú távú együttműködés kulcsa az, hogy képes vagy meghallgatni az ügyfelet, megérteni a kívánságait, és szakmai tanácsokat adni. Olyan tulajdonságok is szükségesek, mint a pontosság, a felelősségtudat, a stressztűrés és a csapatban való munkavégzés képessége. Hiszen a forgatáson minden perc fontos, és a végeredmény az egész csapat összehangolt munkáján múlik.
- Az ügyfelekkel való munka, az igényeik és kívánságaik megértése, ahogyan azt te is hangsúlyoztad, minden bizonnyal fontos készség egy tanár számára. Különösen, ha figyelembe vesszük az olyan sztárokkal szerzett tapasztalataidat, mint Hailey Bieber a Carolina Herrera számára - biztosan tudod, mennyire fontos az egyéni megközelítés megtalálása. Milyen célokat tűzöl ki magad elé a jövőben a márkád fejlesztésével és bővítésével kapcsolatban? És milyen stratégiákat alkalmazol e célok eléréséhez?
Folyamatosan követem a vezető sminkmesterek és fodrászok munkáját az Instagramon, szakmai magazinokat olvasok, és mesterkurzusokra és szemináriumokra járok. Emellett új termékekkel és technikákkal kísérletezem, hogy kapcsolatban maradjak az iparág legújabb innovációival.
Szeretnék tovább fejlődni az Egyesült Államokban, és olyan neves fotósokkal és márkákkal dolgozni, mint a Vogue, a Marie Claire, a Glamour és a Vanity Fair. E célok elérése érdekében továbbra is aktívan népszerűsítem a márkámat, részt veszek szakmai rendezvényeken, és együttműködöm ügynökségekkel.
- Milyen tanácsot adnál azoknak, akik most kezdik az útjukat ezen a területen?
A legfontosabb dolog, hogy higgy magadban, és magas mércét állíts magad elé. Ne félj a nehézségektől, vállalj kockázatot, próbálj ki új dolgokat. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy folyamatosan tanulj és fejlődj. Bizonyos magasságok elérése után sem szabad megállni. A szépségipar hihetetlenül dinamikus, a trendek gyorsan változnak. Mindig képben kell lenned, követned kell a trendeket, és meg kell tanulnod az új technikákat és termékeket.
Ugyanilyen fontos, hogy felismerd az erősségeidet és megtaláld az egyedi stílusodat. Nem kell a trendeket hajszolnod, ha azok nem tetszenek. Maradj hű az egyéniségedhez. Az eredetiség és a különleges kézjegy az, ami megkülönbözteti az igazán sikeres mestereket.
És a legfontosabb dolog, amit a fiatal szakembereknek tanácsolnék, hogy ne adják fel a kudarcok láttán. A sikerhez vezető út ritkán könnyű. De ha őszintén szereted a munkádat és hajlandó vagy keményen dolgozni, akkor minden biztosan sikerülni fog. Körül kell venned magad hasonlóan gondolkodó emberekkel, olyan szakemberekkel, akiktől tanulhatsz. Higgy a legjobbakban, és légy napról napra jobb változata önmagadnak. Akkor semmi sem fog megállítani abban, hogy meghódítsd a szépségipart!