Napsugar von Bittera-interjú: "Armani szomszédja lettem"
Három évvel ezelőtt helyet kapott a Dolce&Gabbana márka alapítóinak milánói üzletében, a Spiga2-ben, azóta pedig Németországtól Hongkongig a világ legnagyobb luxusáruházai biztosítanak helyet a kollekcióinak. Mostantól egyetlen magyar tervezőként az il Bacio di Stile luxusáruházban is megtalálhatók a kreációi, közvetlenül az Emporio Armani és a Red Valentino szomszédságában. Napsugar von Bitterával beszélgettünk ihletről, álmokról, érző robotokról.
InStyle: Ez automatikusan hozta magával a nemzetközi ismertséget is?Napsugar von Bittera: Óriási reklámot kaptunk az üzletbe való bekerüléssel, de rengeteg munkánk is van abban, hogy azóta állandó kiállítói vagyunk a párizsi divathétnek, és gyakorlatilag a világ minden táján – köztük Hongkongban, Olaszországban, Németországban, Azerbajdzsánban, Bejrutban - megtalálhatóak a ruháink.
InStyle: Mit gondolsz, manapság mivel tud egy luxusmárka érvényesülni, kitűnni a hatalmas kínálatból?Napsugar von Bittera: Én azt vallom, hogy csak és kizárólag innovációval. Az ugyanis természetes, hogy minden luxusmárka tökéletes alapanyagokkal dolgozik, hibátlan az imidzse, a dizájnja, de ha nincs mögötte valami friss, valami új, akkor nem tud érdekessé válni. Hatalmas a piaci verseny, az tud nyerni vagy legalábbis kitűnni, aki a leginnovatívabb. Az életünket is átszövi a kreativitás, naponta jönnek ki az újabbnál újabb mobilapplikációk és technikai újdonságok. A jövő pedig az szerintem, hogy szerethető dolgokat kell alkotni, ahogy Steve Jobs is tette az iPhone-nal: lehet simogatni, szeretgetni, elütni vele az időt – olyan, mint egy jó barát.
InStyle: Milyen nőknek tervezel?Napsugar von Bittera: Intelligens nőknek, akik értik a világot. Fontos, hogy jól érezzék magukat a ruháinkban. Hiszek abban, hogy a ruha a második bőrünkként funkcionál, a testünk kiterjesztése, és nem mindegy, hogy mit kommunikálunk a segítségével. Szeretném, ha ez a vásárlóimnak is fontos lenne.
InStyle: Kik a példaképeid?Napsugar von Bittera: A dizájnerek közül Hussein Chalayan munkássága nagy hatással van rám csakúgy, mint Roberto Capuccié. És ne felejtsük ki Miuccia Pradát sem, aki friss fuvallatot hozott a divatba azáltal, hogy elrugaszkodott a klasszikus szépségideáltól, és a csúnyát kiáltotta ki gyönyörűnek. Lenyűgöz a Balmain kézművessége és rock&roll stílusa is – a kezdet kezdetén egyébként néhány kritikus a Balmain kistestvérének kiáltott ki minket.
InStyle: Jól gondoljuk, hogy a bőr a későbbiekben is meghatározó alapanyaga lesz a kollekcióidnak?Napsugar von Bittera: Egészen biztosan. Amióta az eszemet tudom, vonzódom a bőrhöz, úgy érzem, lelkileg is ez áll hozzám a legközelebb. Az egyik legősibb, legtermészetesebb anyagról van szó: már az ősember is ezt használta, és azóta állandóan jelen van, a legnagyobb divatházak kínálatában is. Ráadásul minden szezonban meg lehet újulni vele. Állandóan kísérletezünk például a felületmanipulációval, ennek segítségével mindenféle vegyi eljárás nélkül tudunk új mintákat létrehozni, akár háromdimenziósakat is, mint az őszi-téli kollekciónkban is látható. Szeretem ütköztetni a stílusokat is, összegyúrni a klasszikust a modernnel és a futurizmussal, és ezáltal újszerű parafrázist létrehozni.
InStyle: Min dolgozol jelenleg?Napsugar von Bittera: Gondolatban már a 2014-15-ös őszi-téli kollekciómon. A terveink szerint elkészítjük a világ első érző bőrkabátját, amely ugyanolyan multifunkcionális társ, már-már családtag lehet a hétköznapokban, mint egy mobiltelefon. Mindezek mellett másik nagy szenvedélyemre, a jelmeztervezésre is szeretnék időt szakítani: két kortársbalett-előadás jelmezeinek megalkotására is felkértek erre a szezonra, és boldogan mondtam igent.