Borítókép: Magyar tervező a nemzetközi siker útján - KONSANSZKY interjú

Magyar tervező a nemzetközi siker útján - KONSANSZKY interjú

Kálmán Zsófi szerző fotója
Hogyan találhatja meg a helyét egy magyar tervező egy olyan piacon, ahol havonta 5000 új márka tűnik fel? Kétségtelen, hogy a KONSANSZKY divatmárka a nemzetközi siker kapujában áll. A márka tervezőjével, Konsanszky Dórával beszélgettünk a terveiről, a kilátásokról és az előtte álló útról, amihez nagyon drukkolunk neki!


A KONSANSZKY divatmárka 160 millió forint tőkebefektetésben részesült a Széchenyi Tőkealaptól. Az SZTA tudatosan építi kreatívipari portfólióját, amelyben megtalálhatóak már befutott ruhatervezők – ABODI, AERON – és divat kiegészítők – REKAVAGO, HAMERLI. Ugyanakkor azt is megtudtuk, hogy a KONSANSZKY-ra most merőben másképp tekintenek, hiszen már stílusában is különbözik az eddig befektetett brandektől.



Egy designer márka fölnevelése nem az álmodozáson, hanem kézzelfogható üzleti stratégián múlik, ehhez pedig tőkére van szükség.



A bejelentés alkalmából rendezett sajtótájékoztatón jártunk, ahol Csuhaj V. Imre, a Széchenyi Tőkealap vezérigazgatója elmondta, hogy a kiválasztás és a döntés mögött több hónapos előkészítő munka áll. Külön kiemelte, hogy a Konsanszky márkában egy olyan csapattal találkozott, ahol mindenki tudja a helyét és nem a befektetőnek kellett menedzsmentet építenie. Nem titkolt céljuk, hogy ők tegyenek fel egy magyar tervezőt a divat világtérképre, és szeretnék ha Budapest lenne a kelet-európai divat bástyája.


Annyira globális már minden, hogy érték lett, ami lokális.

A következő évek során szeretnék a márkát eljuttatni egy olyan fázisba, mikor már nemzetközi befektetők is bevonhatók, aminek segítségével fel lehet építeni egy stabil, nemzetközi brandet. De mit gondol minderről a tervező, Konsánszky Dóra?


KONSANSZKY


Mióta tervezed, hogy befektetőt keresel a Konsanszky márka építéséhez? Nehéz volt végigvinni ezt a folyamatot?


2010 óta, mióta elérhető Magyarországon is kockázati tőke, és vannak hírek arról, kik kaptak befektetést, azóta gondolkodom rajta, de nem volt egyszerű folyamat.

Kellett változtatnod a saját elképzeléseiden azért, hogy szintet léphessen a Konsanszky?


A legnagyobb kihívás a családi cégből professzionális csapattal - ahogy kérdezted - szintet lépni. Engednem nem kellett, inkább a kinyíló lehetőséget érzem nagyon erősen.


Melletted áll egy profi csapat, megfogalmaztátok, hogy a tehetség nem elég. Ezt a pályád kezdetén is tudtad?


Mindig is tudtam, de azzal is tisztában voltam, hogy nekem kell először letennem valamit, hogy akár befektető, akár profi csapat mögém álljon.



Szerinted van bevált receptje a sikernek?


Igazán receptekben nem hiszek, de vannak előttem jó nemzetközi példák, a siker nem egy az egyben lemásolható, mindenkinek van saját profilja, útja.


Ha már itt tartunk, a sajtótájékoztatón sok szó esett a sikerről, de számodra mit jelent az, hogy siker? Melyik lenne az a pont, ahol azt mondanád: igen, megvan!


Valószínűleg örök elégedetlen vagyok, maximalista annak jó és kevésbé jó oldalával: ha elértem egy szintet, onnan egy másik lehetőség látszik, amit el szeretnék érni.


Szerinted elég erős a hazai tudás/ipar ahhoz, hogy kiszolgáljon egy olyan professzionális brandet, mint a Konsanszky?


Termékeink nagy része itthon készül és itthon is tervezzük a jövőben is. Jó a hazai tudásbázis, de komoly aggodalomra ad okot a hiányzó magas szakirányú tudással rendelkező varrónők, modellezők hiánya, egyre fogyó számuk, illetve a szakirányú képzés hiányosságai.



Milyen terveid vannak a befektetéssel?


Elsősorban a nemzetközi piacok fejlesztésére, a márka nemzetközi ismertségének növelésére, és a hazai háttér kiépítésére szeretném fordítani.


A Konsanszkyt itthon is szeretnétek megerősíteni, vagy a nemzetközi piac lesz a fontosabb?


Itthon is tudjuk még erősíteni, fogjuk is, de nem a végtelenségig, hiszen ez egy kicsi piac. Igazából a továbblépés záloga a nemzetközi piac.



Milyen típusú nőknek tervezel? Mik a tapasztalatok, itthon is nyitottak a kollekcióidra?


A márkának kiforrott perszónája van, ami nagyon fontos alapja a brandépítésnek. Az én vásárlóm, a Konsanszky vásárlója, el tud határolódni az aktuális mainstreamtől, öltözködésében megjelenik az egyediség, az individualitás. Sok alkotóművész vásárolja/viseli a darabjaimat.


Milyenek a hétköznapok? Kizárólag a tervezéssel foglalkozol?


Nagyon zsúfoltak a hétköznapjaim, lett ugyan mellettem egy profi team, de a tervezés és mintázás vezetése mellett az összes vizuális megjelenést, arculati elemeket, megjelenéseket, a márka összképét én határozom meg továbbra is.


Mi a legfontosabb inspirációs forrásod?


A zene.


Mit gondolsz az utánpótlásról?


Tanítok a Metropolitan Egyetemen, sok tehetséges diákkal találkozom, és próbálok segíteni nekik.


Te fel voltál készülve az akadályokra a pályád elején, vagy nagy meglepetések értek?


Mivel láttam, máshol ez hogy megy (Nina Riccinél, Lanvinnél voltam gyakornok Párizsban) tudtam, hogy itthon hatványozottan nehezebb lesz, azért értek meglepetések ennek ellenére. Még ma sem adott minden a professzionális munkához, nyilván nekünk kell ezeket megteremteni, felnevelni egy újabb generációt, szakembereket kinevelni, elhitetni velük, hogy a lehetőségek, a kapuk nyitottak, élni kell, és lehet is velük.


Mik a terveid a jövőre, mondjuk 10 év múlva?


Tíz év múlva a világ sok üzletében kaphatók Konsanszky ruhák és kiegészítőik. Mögöttem egy erős, nemzetközileg is sikeres profi cég, én már csak a tervezéssel foglalkozom.


Konsánszky Dóra márkája 2006 óta az egyik legmeghatározóbb jelensége a kortárs hazai divatnak. Luxus minőségű anyagok és a legmagasabb szintű szabászati tudás foglalja keretbe a francia couture költőiségére és a design strukturalizmusára egyaránt érzékeny tervezői világot. Öltözékei erőt és magabiztosságot sugároznak, így jellemzően azok a sikeres és dinamikus személyiségek viselik szívesen, akiknek határozott ízlése, kialakult stílusa a visszafogottság és diszkréció iránti igénnyel párosul.

Fotók: KONSANSZKY 2016-os tavasz-nyári kollekciója


Az InStyle 10 kedvenc összeállítása a budapesti divathétről.