Borítókép: "Fantasztikus csapatunk van" - Nanushka-nagyinterjú

"Fantasztikus csapatunk van" - Nanushka-nagyinterjú

Sándor Szandra tíz év alatt megcsinálta azt, ami sokáig lehetetlennek tűnt Magyarországon. A legsikeresebb magyar márka, a Nanushka alapítójával beszélgettünk.


Emlékszel még arra, mi volt a célod tíz évvel ezelőtt, a márka megalapításakor?
Már akkoriban is egy nemzetközi márka létrehozásában gondolkodtam. Londonban, ahol a divattervezést tanultam, sok kedvenc boltom és áruházam volt. Azt tűztem ki célul, hogy idővel bekerüljenek ezekre a helyekre a ruháim és úgy egyáltalán: minél több helyre eljuthassanak a világban.
Remekül haladsz: a weboldalad szerint már 25 országban megtalálható a márka. Ilyen sikerekkel a hátad mögött mi a célod jelenleg?
Hazai viszonylatban valóban meglehetősen nagyok vagyunk már, de még van hova fejlődni. A korábbi célok közül persze sok teljesült, például rengeteg londoni üzletben megtalálható a Nanushka, sőt olyan neves luxusáruházak, mint a Liberty is érdeklődnek irántunk. Ugyanakkor bizonyos értelemben jelenleg is ugyanaz a célom, mint korábban: minden olyan városba vagy országba szeretnénk eljutni, ahol igény van ránk, és ne legyen ennek szállítási, logisztikai vagy egyéb más akadálya.

Nanushka SS2016


Londonban tanultad a tervezést, mégpedig a neves College of Fashionön. Mit gondolsz, ilyen háttérrel könnyebb volt érvényesülnöd a szakmában?
Talán a vízióban segített, illetve rengeteg bátorságot adott. Láttam, sőt meg is tapasztaltam például, hogyan működik az egész iparág. Eladóként is dolgoztam egy retail üzletben, mert szerettem volna a suli mellett olyan munkával pénzt keresni, ami azért valamennyire releváns. Amikor hazajöttem, nem is volt más út, úgyhogy nem hezitáltam, hogy bele merek-e vágni. Nem volt kérdés, tudtam, hogy erre kell mennem.
A volt iskolatársak közül mindenki tervező lett végül?
Három lánnyal voltam jóban, közülük az egyik most több cégnél dizájner, és nagyon sikeres a szakmájában, a másik kettő azonban végül nem ezen a területen helyezkedett el. A divatot sokan választották, mert alapvetően sok mindenkit érdekel, de rengetegen jöttek úgy az egyetemre, hogy nem tudták, mivel akarnak foglalkozni. Én azok közé tartoztam, akik nagyon tudatosan választották ezt a kurzust.

Nanushka SS2016


A márka alapítójaként mit emelnél ki az elmúlt tíz évből a legnagyobb büszkeségként?
Ami most hirtelen eszembe jut, hogy a tavasz-nyári szezonnal bekerültünk egy olyan ügynökséghez, ahova csak olyan márkák kerülnek be, akik már tényleg tartanak valahova. Olyan nevekkel dolgoznak, mint a Marni, az Iris van Herpen, a Derek Lam vagy a Tibi. Felfigyeltek ránk és ezt nagyon nagy dolognak tartom. Ezen kívül az iparági visszajelzések azok, amelyek nekem a legtöbbet számítanak. Ebből a szegmensből jön felém az a visszajelzés, ami tényleg számít. A harmadik pedig, ha a vásárlóinkat boldoggá teszi a márka és önmagukra találnak benne. Ezért is sajnálom, hogy már nincs olyan közvetlen kapcsolatom a vásárlókkal, régen a Csónak utcában, ahol én voltam az eladó is egyben. Imádtam csinálni, nekem a vevői visszajelzések nagyon fontosak. Ennek a márkának a létjogosultságát is az adja meg, hogy megszólítja az embereket.
Említetted, hogy személyesen egyre kevesebb dologba tudsz belefolyni, és egyre nagyobb a csapatod is: több mint húsz főt számol a cég jelenleg. Mennyire nehéz olyan csapatot felépíteni, akik igazán felkészültek, és magukénak is érzik a márkát?
Magyar márka lévén ez az egyik leghátrányosabb dolog itthon sajnos: a tapasztalati hiány az iparágban nagyon meglátszik. Hiába vannak például az iskolákban marketing szakok, ha ott nem konkrétan azt tanulják, ami nekünk kell, gyakorlatuk pedig pláne nincs benne, hiszen hol szereztek volna? Azt látjuk, hogy gyerekcipőben jár még ez itthon. Az biztos, hogy a gyakorlati tapasztalat sokkal fontosabb ebben a szakmában, mint az iskola. Persze mindent az iskolai tudás alapoz meg, de aztán kell valamiféle végkifejlet is ehhez, amit a gyakorlattal lehet megszerezni. Nálunk szerencsére vannak olyan emberek a csapatban, akik külföldön tudtak tapasztalatot szerezni és úgy jöttek haza, hogy szívesen adják magyar márkához a nevüket. Összességében fantasztikus csapatunk van egyébként és mindenki nagyon fontos része az egésznek.

Taylor Swift Nanushka kabátban


Olyan világsztárok viselték már a ruháidat, mint Taylor Swift, Miranda Kerr, Drew Barrymore, Charlize Theron vagy Selma Blair. Sokan kíváncsiak arra, hogyan sikerült a közelükbe férkőzni?
Az ilyen kaliberű hírességeknél természetesen a sztár is beleszól abba egy fotózáson vagy a vörös szőnyegre lépés előtt, hogy neki tetszik-e a ruha, de alapvetően mindennek a kulcsa a személyi stylistja, akiben megbízik. A stylist általában több darabot prezentál neki, és ezekből választja ki a sztár, hogy mi az, amit ő is szeretne viselni. Szóval duplán pozitív érzés, amikor egy-egy ilyen megjelenést látunk, mert ez azt jelenti, hogy a stylist és a sztár is kiválasztotta az adott darabot.
Melyik országokban a legnépszerűbb a Nanushka?
Belgiumban és Hollandiában nagyon erősek vagyunk. Van ott egy lány, aki nagyon szereti a márkát, ő a press ügynökünk és nagyon keményen dolgozik a sikerünkért.
Milyen visszajelzéseket kapsz arra vonatkozólag, hogy miért szeretik a márkát?
A Benelux államokból azt a visszajelzést kaptuk, hogy egyből megértik az üzenetet. Talán kicsit skandináv, bohém, mint Isabel Marant, akit szintén imádnak ott. Sok olyan elem van a brandben, ami fontos az ott élő embereknek.

Miranda Kerr Nanushka ruhában


Tervezitek saját üzlet nyitását Budapesten kívül is?
Igen, most két területet látunk indokoltnak: a sokat emlegetett Benelux régión belül Antwerpent vagy Brüsszelt, valamint New Yorkot.
Ilyen pörgős életvitel mellett hogyan találsz időt és módot a lazításra?
Ez most talán a legnehezebb. A szó jó értelmében vett spirituális embernek tartom magam és fontos a pihenés. Az ősz-téli kollekcióm témájával is keresem a válaszokat egyébként: Michael Ende Momo című novellája ihletett meg. Ez arról szól, hogy egy kislánytól az időrablók elrabolják az időt. Sok kérdést vet fel a történet és nagyon aktuális napjainkban is, amikor sokszor nincs időnk megélni a pillanatokat. Ezt személyesen is az egyik legnehezebb feladatomnak élem meg. Akkor van valaminek értelme, ha azokban a pillanatokba csak arra összpontosítasz, máskülönben felesleges időtöltés. Fontosnak tartom az időt, amit nem munkával töltök: ilyenkor imádok a kutyámmal a természetbe menni, találkozni a barátaimmal, sokat és jót enni. Olvasni is szeretek, a mai napig imádok mesefilmeket nézni, ezek mind segítenek abban, hogy kicsit lecsendesedjenek a dolgok körülöttem.

Sándor Szandra és Ginie, a bedlington


Hogy állsz az inspirációval? Ilyen sok szezon után is van még miből merítened?
Szerencsére ezzel nincs problémám, sőt, inkább vissza kell venni az ötleteimből és kicsit letisztítani őket. Fontos, hogy a kollekciókkal egy esszenciát hozzunk létre. Ne ötezer darabbal mondd el, amit szeretnél, hanem csak hússzal. Nagyon fontos ebben a szakmában a megújulás. Szerencsére sok történetet ismerek, és mindig olyat szeretnék a kollekcióimmal elmesélni, ami releváns az életemben. Imádom nézegetni a blogokat, tájékozódni, ez persze a része a munkámnak, de nem érzem kényszernek.
Végezetül mesélnél a gyönyörű kutyádról, Ginie-ről, akiről gyakran posztolsz az Instagramon is?
Gyerekkorom óta bedlingtont szerettem volna. Akkoriban még sajnos nem lehetett kutyám, csak egy kutyalexikonom, amit mindig epekedve nézegettem, és nagyon megtetszett ez a fajta. Mindig találkozni szerettem volna egyel, de annyira ritka, hogy 16 évesen láttam először bedlingtont Londonban. Ginie-t 2014 augusztusában hoztuk el Lengyelországból. Imádom, ő legjobb fej kutya a világon. Nemcsak kívül gyönyörű: a személyisége is fantasztikus.

Interjú: Ágh Marina, Fotók: Nanushka archívum


Ha kedvet kaptál, május 28-ig nézz be a Nanushka budapesti popup boltjába, mert most 70-80 százalék kedvezménnyel szerezheted be a márka korábbi kollekciójából származó kreációkat! Részletek a Facebook eseményben, IDE KATTINTVA.