„Nem árulunk életstílust, és nem félünk kimondani, nem vagyunk tökéletesek” – Viblance interjú
A Viblance alapítói, Zsolt és David szeretik a kihívásokat, felfedezővágyuk hajtja őket, és pontosan ez az, aminek köszönhetően befolyásos kapcsolatok és gazdag befektetők nélkül is megalkották az úgynevezett tökéletes granolát, amit ha egyszer megkóstolsz, többet nem szabadulsz a varázstól.
Szűcs Nóra/InStyle: Hogyan indítjátok a napot? Milyen a tökéletes reggeli élmény?
Babocsai Zsolt: Számomra a tökéletes reggeli élmény az erkélyen, a felkelő nap lágy melegében elfogyasztott zakbása, müzli, friss gyümölcsök, kesudiókrém és kávé kombót jelenti esetleg egy kis gyümölcsturmixszal megspékelve. Szeretem a lassú reggeleket, melynek szerves része a lassú reggeli is. De szükségem van 15-20 perc csendes egyedüllétre is ahhoz, hogy megtaláljam a tengelyem és megalapozzam a napot. Csak ezután jöhet a reggeli, ami szinte minden esetben zabkásából és gyümölcsökből áll. A szuperkásáinkkal minden reggel megspórolok legalább 20 percet, hiszen ennyi ideig tartana nulláról ugyanazt elkészíteni.
David Vermeersch: Ez attól is függ, hogyan fejeztem be az előző napot. Talán közhelyesen hangzik, de odafigyelek arra, hogy lehetőség szerint 7-8 órát aludjak, mert jó alvás nélkül nincs egészség, és a reggeli rutin szétesik. Szeretem a napomat testmozgással indítani. Egyszerűen felébreszt. Ilyen a jóga és a meditáció, de a rutinom még közel sem tökéletes. Nem mindennap ugyanabban a sorrendben történik. Ami az étkezést illeti, általában 16-18 órát böjtölök naponta, ami reggel ér véget, így mindig valami magas tápértékű, de alacsony kalóriatartalmú reggelivel indítom a napot, mint a Szuperkása.
SzN/InStyle: Jelent-e a rendszeres reggelizés egyféle prevenciót a civilizációs betegségekkel szemben, támogathatja a fittségünket?
Babocsai Zsolt: Számos kutatás eredménye alátámasztja, hogy érdemes reggelizni. Ami azonban ennél is fontosabb: bevisszük-e a szervezetünkbe azokat az esszenciális tápanyagokat, amelyek a zabpehelyben, chia magban, lenmagban, olajos magvakban és gyümölcsökben találhatók? Ezek mind olyan összetevők, amiket egy ideális reggeli tartalmaz, és a reggel egy ideális alkalom ezek bevitelére. Velem sokszor előfordul, hogy valamilyen okból (korai kelés vagy előző napi túlzásba vitt vacsora) kimarad a reggeli. Ilyenkor ebédre vagy vacsorára eszem meg a reggelimet, mivel tudom, hogy azokra a tápanyagokra szükségem van. Ezzel együtt, az étkezés ideje is számít, kiváltképp ha valaki túlsúllyal küzd.
Egy ilyen lassú reggel után teljesen más minőségű lesz az ember napja egy rohanással indított naphoz képest.
David Vermeersch: Ami számomra a legfontosabb, az az, hogy mit reggelizek. Ugyanez vonatkozik az ebédre és a vacsorára is, illetve bármilyen kis harapnivalóra.
Miután felébredtünk, fontos, hogy jó minőségű, tápláló reggelivel indítsuk a napot, mert ez fogja meghatározni, hogyan érezzük magunkat a nap hátralevő részében. A legjobb üzemanyagot érdemli a testünk. Az autók sem működnek jól és sokáig silány minőségű üzemanyaggal.
SzN/InStyle: A saját vállalkozásotok, a Viblance elindítása és a rátalálásotok az áhított egyensúlyra miként változtatta meg az életeteket?
Babocsai Zsolt: Én ezt úgy éltem meg, mint amikor egy sötét szobában felkapcsolják a villanyt. Az ember egészsége egy érdekes jelenség. Adott esetben évtizedekig abúzálhatjuk saját testünket anélkül, hogy erről tudnánk. Én is ezt tettem. Egyszerűen nem esett le, vagy csak nem foglalkoztam azzal, hogy az étel, amit megeszek ok-okozati viszonyban áll az életminőségemmel, a közérzetemmel, az energiámmal. Amikor ez világossá vált, 180 fokos fordulatot vettem. Néhány szélsőség kipróbálása után, a teljes értékű növényi étrendre való törekvésben találtam meg a hosszútávon is fenntartható egyensúlyt. Fontos a törekvés szó, mivel messze nem sikerül 100%-ban megvalósítani az elméletet. Annyi biztos, hogy az étrendem 80%-át zöldség, gyümölcs, gabonák, magok, diófélék adják, és csak a fennmaradó részt tölti ki junk food vagy édesség. A változás az életminőségemben is drámai volt. Megszűntek a korábbi panaszok, a krónikus fáradtság, visszatért az életerőm. Ezek után nem is volt kérdés, hogy ezt a felismerést, ezt az életmódot másokkal is meg kellett osztani. A társamnak, Davidnek is megvolt a saját útja, melynek végén ugyanarra a konklúzióra jutott, amire én és ezért hoztuk létre VIBLANCE (VItality + BaLANCE) termékeket, amik ebbe az életmódba illeszkednek.
David Vermeersch: Egy vállalkozás felépítéséhez idő, sok idő, hibák és az azokból való tanulás képessége szükséges. Ez azt jelenti, hogy időt vesz el olyan dolgoktól, mint az alvás, a sportolás és minden, amit korábban természetesnek véltél; azonban ez egy tudatos kompromisszum, mert ugyanakkor tudod, hogy másokon is segíthetsz. A befektetett idő és energia ilyen módon térül vissza. Ha szereted, amit csinálsz, akkor nem munkaként tekintesz arra, amivel foglalkozol, és megtalálod a egyensúlyt a pihenés és a "munka" között, de ez sokak számára nehézséget okoz. Hiszünk a növényi alapú életmódban – ez azonban korántsem jelenti azt, hogy tökéletesek vagyunk, és pontosan ez a Viblance mögött rejlő szépség és szimbólum.
SzN/InStyle: Emlékeztek arra a pillanatra, amikor hosszas kísérletezgetés, ízlelgetés után megkóstoltátok saját készítésű granolátokat, és azt mondtátok, ez az igazi recept!
Babocsai Zsolt: Lehet David erre máshogy emlékszik, bennem mélyebb nyomot hagytak a kezdeti kísérletek, amikor vissza akartuk küldeni a sütőt, mert azt hittük azzal volt a baj... Aztán szép lassan eljött az a pont, amikor azt mondtuk, hogy ez már sokkal jobb, mint bármelyik általunk kóstolt konkurens termék és még egy kicsit később jött el az a pont, hogy ez már vállalható, ezért merünk pénzt kérni. Még egy emlékem van ebből az időszakból, ami fontos lehet bárki másnak, aki vállalkozik vagy bármit alkot. Sok emberrel megkóstoltattuk a kezdeti terméket és ahányan voltak, annyiféle visszajelzést adtak. Többek között olyat is, hogy oké finom meg minden, de ki fog ezért fizetni? A végén a saját belső megérzéseinket kellett követni ahhoz, hogy egy életképes termék és vállalkozás születhessen ebből.
David Vermeersch: Nem igazán. Emlékszem a kezdeti nehézségekre, idő volt kitapasztalni az első sütőnket. Megtanulni, hogyan működik, és minden alapanyagot végigkóstolni. Szállítónként változhat ugyanannak az összetevőnek az íze, hihetetlen! Korábban már kipróbáltuk, hogy milyen a jó granola, így tudtuk, hogy mi a követendő alapvonal. Ugyanakkor az ízlés szubjektív, és ki akartuk deríteni, hogy mások mit gondolnak. Csak megkóstolni valamit, és azt mondani, finom egy dolog, fizetni érte, mert vágysz rá egy másik. Így eleinte számos kis piacon megfordultunk, és visszajelzést kértünk a vásárlóinktól. Emlékszem, amikor egy ponton az emberek azt kezdték mondani, hogy a legkeresettebb ízünkben, ami a pekándiós, túl sok a fahéj. Mi ekkorra már annyira megszoktuk az ízét, hogy fel sem tűnt addig, amíg a visszajelzések hatására újraízesítettük.
SzN/InStyle: Melyek azok az elsődleges szempontok, amelyeket a receptúra kialakítása során figyelembe vesztek?
Babocsai Zsolt: Alap, hogy nem használunk tápérték nélküli, csak a gyártást vagy a termék eltarthatóságát elősegítő összetevőket. Ezzel egyből egy nehezített pályán focizunk, hiszen valódi eperből nehezebb kihozni ugyanazt az ízélményt, mint eper aromából. A második szempont, hogy ennek ellenére egy olyan ízélményt hozzunk létre, ami legalább olyan jó, de lehetőleg lekörözi a versenytársakat. Nem gyártunk "mentes ízű" termékeket.
David Vermeersch: Termékfilozófiánk, hogy egészséges növényi alapú termékeket készítsünk, amelyek táplálóak és finomak is. Hamar megtanultuk, hogy az "egészséges" csak másodlagos előny. De jó érzés őszinte meglepődést látni a vásárlóink arcán, amikor megtudják, hogy a termékeink mentesek azoktól az egészségre káros anyagoktól, mint például a finomított cukrok, az adalékanyagok vagy az aroma. Büszkék vagyunk arra is, hogy minden termékünk egyedi ízprofillal rendelkezik, anélkül, hogy aromákkal csalnánk.
SzN/InStyle: Gluténérzékenyek is fogyaszthatják termékeiteket?
Babocsai Zsolt: Igen. A teljes gyártásunk gluténmentes. Termékeink eredendően gluténmentesek, nem kell mesterségesen eltávolítani a glutént belőlük, mindössze olyan alapanyagokat kell használnunk, melyek garantáltan nem keveredhetnek glutént tartalmazó alapanyagokkal. Sokan nem tudják, de a zabpehely eredendően gluténmentes, csak keresztszennyeződés által kerülhet bele glutén. Illetve, termékeink nem azért egészségesek, mert gluténmentesek, hanem azért, mert csupa természetes, magas tápértékű és minőségű alapanyagból készülnek minimális feldolgozással.
David Vermeersch: Yep, Hitelesítetten gluténmentesek a termékeink.
SzN/InStyle: Sportos vegetáriánusként mit tanácsolnátok azoknak, akik kacérkodnak a növényi étrend gondolatával, de félnek belevágni, és inkább kifogásokat gyártanak?
Babocsai Zsolt: Ne gondolják túl. Ne azon töprengjenek, hogy mostantól mit nem ehetnek soha többé (ilyen nincs), hanem azon, hogy miből érdemes többet enni. Ha elég zöldséget, gyümölcsöt, gabonát, magot és diófélét eszik az ember minél alacsonyabb feldolgozottsági fokon, akkor az étrendjéből kiszorulnak a húsok, tejtermékek, finomított szénhidrátok és finomított zsírok.
A reggeli a növényi étrendre vagy az egészségesebb életmódra való áttérésnek is jó kezdete lehet. Ha csak annyit teszünk, hogy a mindennapos péksüteményt vagy szalámis szendvicset zabkására vagy müzlire cseréljük, már egy nagyot léptünk előre.
David Vermeersch: Ne csináljanak nagy ügyet belőle! Az emberek hajlamosak az életmódváltást kompromisszumokkal társítani, ahelyett, hogy az újdonságokra fókuszálnának. Gondoljanak az ételre, mint legális gyógyszerre. Olyan ez, mint egy hack, ami segíthet a jobb teljesítmény elérésében. A legfontosabb, hogy kísérletezzenek, és tapasztalják meg, mi működik a testük számára. Választhatunk olcsó kenyeret a szupermarketből vagy fizethetünk egy kicsit többet, és tisztességes kenyeret kaphatunk egy kézműves pékségből. Mennyit vagy hajlandó fizetni az egészséges választásért?
Férfiakként mit tapasztaltok, milyen hatással van a nők testképére a közösségi médiában keringő manipulált fotók látványa?
Babocsai Zsolt: Ezt a kérdést egyet hátralépve, egy szélesebb perspektívából tudom értelmezni. Az emberléttel együtt jár, hogy vannak testi és lelki szükségleteink illetve vágyaink. A legmélyebb lelki szükségletünk a szeretet, az érzés, hogy mások szeretnek, elfogadnak, megbecsülnek. A legtöbb vágyunk, ami adott esetben tárgyakra, értékekre, élményekre irányul, szintén visszavezethető erre a legalapvetőbb lelki szükségletre. Nincs ez másképp a saját testünkkel sem. Azért akarunk szebbek, jobbak lenni, hogy szerethetőbbek legyünk mások és saját magunk számára is.
Van akinek ez a tudás veleszületett képessége, míg másoknak sok év önismereti tanulás eredménye. A dolog másik oldala, hogy a marketing szakma és a média egy része felismerte az önismereti hiányosságaink kihasználásában, vágyaink felkorbácsolásában rejlő lehetőségeket. Egy olyan álomvilágot teremtenek a szürke valósággal szemben, aminek képtelenek vagyunk ellenállni, de amit sosem érhetünk el. Az eredmény nettó boldogtalanság. A jó hír az, hogy nálunk van a megoldás kulcsa, csak jó mélyen kell keresni saját magunkban.
David Vermeersch: Ugyanez érvényes a férfiakra is, de a nőkre inkább. Jó, hogy egyre többen és egyre hangosabban tiltakoznak, és ezáltal nyomást gyakorolnak a nagy szépségmárkákra, magazinokra. Ennek hatására már érezhetően elindult egy változás a valódi szépségnormák irányába. Ugyanez vonatkozik a diéta és egészségügyi trendekre is, sokan szégyent éreznek, ha kimaradnak a legújabb őrületekből. Legyünk kritikusak és megfontoltak, merjük megkérdőjelezni a trendeket.