Nyerges Csilla: "Nem szabad veszni hagyni azokat a dolgokat, amik jók. Érdemes értük küzdeni!"
Egy közel sem hagyományos írószer-bolt története ez, ami egy szívbeli szerelemprojektből nőtte ki magát, valami igazán különlegessé, ahol az alternatív találkozik a modernnel és egy igazán egyedi hoz létre: ez a Fiók Shop. Ez az a hely, ahol a kreatív éned igazán otthonra talál, és ahol minden apró részletet gondosan úgy válogattak össze, hogy inspiráljon, alkotásra ösztönözzön, vagy egyszerűen csak örömöt szerezzen. Egy hely, ahol mindet megtalálsz ahhoz, hogy alkoss vagy élvezd azt. Egy igazi ékszerdoboz, az írószerek rajongóinak Mekkája, ahol ezenfelül még számos gyönyörű művészi kinccsel is találkozhatsz, és mindenben egy a közös: az igényesség, az elegancia és a szeretetteljes részletek, amelyek az alkotás örömét közvetítik. Itt mindenki megtalálhatja a hozzá illőt, saját magát. És hogy kik állnak emögött a varázslatos hely mögött? Hogyan alkották meg ezt a teljesen egyedi világot? Nyerges Csilla, a Fiók Shop egyik megálmodója, mesélt nekünk a bolt történetéről, és arról, hogyan lehet egy álomból valami ennyire különlegeset teremteni.
Kezdjük az elején. Mi inspirálta a Fiók Shop megalapítását? Hogyan indult a történet?
A Fiók Shop története egy egyszerű papírboltból indult, amelyet a férjem nyitott a Hegedűs Gyula utcában. Az a bolt még egy teljesen hétköznapi papírbolt volt: radírok, ceruzák, irodaszerek – semmi különleges. De az ötletbe már akkor beleszerettünk! A férjem igazi álmodozó és bátor ember, aki gondolkodás nélkül belevág dolgokba. Én viszont az a típus vagyok, aki sokszor túlagyalja a dolgokat. Ebből néha feszültségek is születtek, de végül mindig sikerült megtalálni az egyensúlyt. Ő lendületet adott, én pedig igyekeztem rendszert vinni az ötletekbe. Az első években a fix munkahelyem bevétele biztosította a család anyagi stabilitását, miközben minden bevételünket visszaforgattuk a boltba. Ez egy hosszú és nehéz folyamat volt, de közben nagyon sokat tanultunk.
Miért döntöttetek az írószerek és művészeti termékek forgalmazása mellett, különösen a digitális eszközök térnyerésének korában?
Az írószerek iránti szeretetünk és hitünk sosem ingott meg, még a digitális világ térnyerése közepette sem. Egy idő után rájöttünk, hogy az embereknek még mindig szükségük van a kézzel fogható, szép dolgokra. A COVID-járvány alatt különösen megerősödött bennünk ez az érzés, amikor sokan újra felfedezték az írást, a naplózást és a kreatív alkotást. Én magam sem vagyok nagy barátságban a digitális eszközökkel – például a közösségi média használatában a fiatal kollégáim segítenek –, de látom, hogy az analóg eszközök és a kézi alkotás sokak számára a lelassulás és a feltöltődés eszköze.
Mesélsz egy kicsit arról, hogy hogyan választjátok ki a termékeiteket? Mi az, amitől a Fiók Shop kínálata kiemelkedik?
A termékek kiválasztásánál a minőség és a fenntarthatóság az elsődleges szempont. Csak olyan márkákkal dolgozunk, amelyekkel személyesen is tudunk azonosulni. Például a Kaweco töltőtollak esetében az is lenyűgözött minket, hogy a cég egyetlen ember szenvedélyének köszönhetően menekült meg. Ez is tükrözi a boltunk egyik mottóját: Nem szabad veszni hagyni azokat a dolgokat, amik jók. Érdemes értük küzdeni! A 24Bottles palackokat a tartósságuk és a designjuk miatt választottuk, és a Nuuna noteszek is azonnal elvarázsoltak a különleges anyagaikkal, például bőrből készült borítóikkal. Ezek a márkák nemcsak termékeket, hanem történeteket is közvetítenek.
Mik voltak az első termékek, amelyek bekerültek a kínálatba és hogyan történt a bővítés?
Az első nagy kedvenc a Nuuna noteszek voltak, amelyek akkoriban még újdonságnak számítottak Magyarországon. Ezek nemcsak funkcionálisak, hanem műalkotások is egyben. Az egyik vásárlónk egyszer azt mondta, hogy a Nuuna polcunk olyan, mint egy múzeum: annyira színes és különleges. Ezután kezdtünk el tudatosan olyan márkákat keresni, amelyek még nem elérhetők itthon.
Például?
Kiemelném az Izipizi szemüvegeket, amik azért kerültek be a kínálatunkba, mert nemcsak designosak, de rendkívül praktikusak is. Külön büszkeség számunkra, hogy ők kerestek meg minket, amit először nem is nagyon értettünk, hiszen mi egy papír-írószer bolt vagyunk, de ők ragaszkodtak hozzánk, mert nagyon tetszett nekik a szemléletünk. Ezek a szemüvegek nemcsak kényelmesek és jó minőségűek, hanem az elérhető árukkal is kiemelkednek. Azóta az Izipizi az egyik legsikeresebb termékünk, amit a vásárlóink is nagyon megszerettek. A Leuchtturm határidőnaplók szintén mérföldkövet jelentettek a bővítésünkben. Ezek a naplók nemcsak a praktikumot, hanem az esztétikát is képviselik. Személyesen is szoros kapcsolatot ápolunk a márkával, és személyre szabott naplókat is készíthetünk, ami nagy kedvence lett a vásárlóknak. Például az idei évben az én saját határidőnaplómra a „New Chapter” feliratot készítettük, ugyanis ez az első év, amikor úgy dolgozom a Fiók Shopban, hogy nincs mellette másik állásom. A 24Bottles története pedig úgy indult, hogy az egyik kollégánk Németországból hozott egy palackot, amit azonnal megszerettünk, és rájuk írtunk, hogy szeretnénk forgalmazni a termékeiket. Azóta ez is az egyik kiemelt márkánk lett. Mindig arra törekszünk, hogy különleges, de elérhető termékeket kínáljunk, amelyek értéket képviselnek.
Mit gondolsz, miért vált újra népszerűvé a bullet journaling, és hogyan segíti ezt a Fiók Shop?
A bullet journal az elmúlt években azért vált újra népszerűvé, mert egyszerre kínál rendszert és szabadságot. Az emberek a rohanó világban keresik azokat a tevékenységeket, amelyek segítenek lelassítani, és egy kicsit önmagukkal foglalkozni. A Fiók Shop kínálata – a gyönyörű matricák, washi tape-ek, sablonok – mind hozzájárul ahhoz, hogy ez a tevékenység még élvezetesebb legyen. És persze a gyönyörű noteszek, amik már önmagukban elég inspirálóak.
Mit jelent számodra a bullet journal? Van személyes kedvenced?
Számomra a bullet journal egy különleges eszköz, amely egyszerre praktikus és kreatív. Bár nem tudok rajzolni, imádom a szép dolgokat, és ezekkel szeretem feldobni a naplómat. Az egyik kedvencem, amikor egy-egy hétre inspiráló idézeteket írok, amit matricákkal és washi tape-ekkel díszítek. Ez egyfajta terápiás élmény is, ami segít a stressz levezetésében. Van, hogy csak csodálom a nálunk dolgozó kollégák kreatív munkáit, akik fantasztikus illusztrációkat készítenek – ez is mindig inspirál.
Mik a hosszú távú terveitek a Fiók Shop számára? Hogyan szeretnéd, hogy az emberek gondoljanak a boltodra?
A hosszú távú célunk az, hogy továbbra is olyan különleges márkákat hozzunk el Magyarországra, amelyek inspirálják az embereket. Azt szeretném, hogy a Fiók Shop ne csak egy bolt legyen, hanem egy hely, ahol az emberek jól érzik magukat, és ahol mindig találnak valami különlegeset. Emellett szeretnénk még több eseményen részt venni, például a Művészetek Völgyében, ahol már évek óta jelen vagyunk.
Ha valaki először lép be a ide, mit ajánlanál neki, amit mindenképp ki kell próbálnia?
Ez egy nagyon nehéz kérdés, mert mindent imádok, amit árulunk! Ha írószerről van szó, a Nuuna noteszeket és a Leuchtturm határidőnaplókat említeném, mert ezek nemcsak gyönyörűek, de fantasztikusan praktikusak is. A 24Bottles palackok a családunk mindennapjainak részei, és ha valaki valami kreatívat keres, akkor a Printworks társasjátékait ajánlanám. Minden termékünket szívből választottuk ki, ezért szinte lehetetlen egyetlen dolgot kiemelni.
Az interjú végén Csillával összeállítottunk nektek egy 15 termékből álló karácsonyi ajánlót, amely a Fiók Shop kínálatának legkülönlegesebb darabjaiból áll. Ezek között megtalálhatók a legnépszerűbb noteszek, különleges írószerek, designos kiegészítők és fenntartható termékek is. Készüljön fel minden kreatív, hogy megtalálja az új kedvencét, ha pedig ajándékötleteket szeretnél, akkor most azokat is biztosan megtalálod!