
Te nem unod még őket? 10 kiszámítható és idegesítő filmes klisé, amit túl gyaran láthatunk a képernyőn
A filmrendezők mindig igyekeznek az egyes filmeket úgy elkészíteni, hogy egyediségükkel kitűnjenek a többi közül, valami mást és újat nyújtsanak a nagyközönségnek, és egy-egy különleges pillanat hatására örök, maradandó élményt adjanak. Sok esetben azonban annak ellenére, hogy a filmkészítők nagyon igyekeznek valami egyedit és megismételhetetlent alkotni, még a leglenyűgözőbb alkotások is ismerős vizekre eveznek. Minden filmben találhatunk ugyanis legalább egy-egy olyan klisés jelenetet, mely szinte már lerágott csont, de mégis Hollywood rendezői valahogy nem tudnak elszakadni tőlük. És ahogyan ők sem, úgy mi, nézők sem, hiszen ugyanúgy várjuk őket a kanapéban ülve vagy a mozi székein fészkelődve, mint magát a központi esemény fő csavarját.
A filmes közhelyek minden műfajba bekúsznak, legyen szó egy könnyed romkomról, egy akciódús sci-firől vagy éppen egy ijesztő horrorról. A filmes klisé megnyilvánulhat nagyobb szinteken, amikor például egy karakterből és annak tetteiből alakul ki, rendszerint nagyobb élethelyzetet és katarzist magában foglalva, vagy apró mozdulatokban és pici részletekben, ami a közönség számára éppen annyira idegesítő, mint szerethető. A romantikus vígjátékok klasszikus nagy jelenete például, amikor a két főszereplő valamiért el kell játssza, hogy egy párt alkot – ezzel meg akarják téveszteni a körülöttük lévő embereket vagy a családjukat. Persze mindig összejönnek a végére, hiszen rájönnek, mennyi közös van bennük, és nem tudnak egymás nélkül élni. Az akciófilmek elengedhetetlen klisés mozzanataiban szinte nem tudjuk elképzelni, hogy lehet a főszereplőnek még mindig lőszer a fegyverében, hiszen már kilőtt több száz tárat a pisztolyból, de úgy tűnik, a készlete szinte kiapadhatatlan. Szintén az akciófilmekhez kapcsolható klisé, amikor a főhős mártírként feláldozza magát egy nagyobb jó érdekében, és tudatosan sodorja magát bajba, hogy ezzel megmentsen másokat. Aztán itt van a mentor figura a filmekben, aki döntő szerepet játszik abban, hogy tanonca vagy tanítványa előre vigye a film cselekvényét, és aki kulcsfontosságú katalizátorként szolgál a főszereplő átalakulásához és karakterfejlődéséhez – legyen szó egy harcművészeti mesterről, egy életvezetési tanácsokat osztogató mentorról vagy egy agg idős bölcsről.